Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου (16 Ιουνίου 1952) είναι Πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς, πολιτικός, βουλευτής και πρώην πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (8 Φεβρουαρίου 2004 – 18 Μαρτίου 2012), ενώ διετέλεσε και 11ος πρωθυπουργός της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας (6 Οκτωβρίου 2009 – 11 Νοεμβρίου 2011), μετά τη νίκη του κόμματος στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009.

Γιώργος Α. Παπανδρέου

Ομιλία στη συζήτηση του νομοσχέδιου του υπουργείου Παιδείας | 10.06.2020

Απότοκα Καραντίνας – Νέα πραγματικότητα: οπισθοδρόμηση ή αλλαγή | 04.06.2020

Mε αφορμή την Ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρώπης | 30.05.2020

Το μέλλον της εργασίας – Πρωτομαγιά 2020 | 01.05.2020

Για την ορκωμοσία της Κατερίνας Σακελλαροπούλου στη θέση της Προέδρου της Δημοκρατίας | 13.03.2020

Ο Γ. Παπανδρέου από το Web Summit | 07.11.2019

 

Υπουργικό Συμβούλιο στη Θεσσαλονίκη

Ομιλία του Πρωθυπουργού, Γιώργου Α. Παπανδρέου, στη Συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου

«Αγαπητοί συνάδελφοι, σήμερα είναι μια ξεχωριστή ημέρα, πρώτον, γιατί η σημερινή μας συνεδρίαση πραγματοποιείται στην Θεσσαλονίκη. Η παρουσία μας έχει και συμβολικό, αλλά και ουσιαστικό χαρακτήρα. Είναι η πρώτη φορά που συνεδριάζει το Υπουργικό Συμβούλιο εκτός Αθηνών.

Και η Βόρεια Ελλάδα, η Μακεδονία, η Θράκη, η Ήπειρος, η Βαλκανική μας γειτονιά, είναι ο φυσικός χώρος ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Γι’ αυτό, αντί της καθιερωμένης τυπικής παρουσίας που υπήρχε κάθε χρόνο όταν ανέβαινε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, καθώς και όλου του Υπουργικού Συμβουλίου, αντί λοιπόν αυτής της τυπικής παρουσίας της ομιλίας του Πρωθυπουργού και της συνέντευξής του, εμείς θεωρήσαμε ότι έπρεπε να έρθουμε εδώ για να κάνουμε δουλειά.

Και όποιος δεν το καταλαβαίνει αυτό, δεν καταλαβαίνει την εργώδη προσπάθεια αυτής της Κυβέρνησης να βγάλει τη χώρα από την κρίση. Ήρθαμε λοιπόν και κάνουμε δουλειά. Θα ήθελα επίσης να πω ότι τις ημέρες αυτές που θα είναι εδώ οι Υπουργοί, πέρα από τις επίσημες υποχρεώσεις που έχουν λόγω ΔΕΘ, θα έχουν επαφές, θα συνεχίσουν τις επαφές, γιατί ήδη έχουν πολλές απ’ ό,τι ξέρω, με τους αντίστοιχους φορείς των Υπουργείων τους και των αρμοδιοτήτων τους.

Ο δεύτερος λόγος, για τον οποίο είναι ξεχωριστή η σημερινή ημέρα, είναι ότι αυτή είναι η πρώτη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου με τη νέα του σύνθεση. Και θέλω, με την ευκαιρία αυτή, να ευχηθώ σε όλους μας καλή, σκληρή, αποδοτική και ποιοτική δουλειά. Να ευχηθώ, ιδιαίτερα στα νέα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου και σ’ αυτούς που άλλαξαν καθήκοντα, καλή επιτυχία.

Με τη νέα σύνθεση του Υπουργικού Συμβουλίου, ξεκινάει ένας νέος κύκλος για την Κυβέρνησή μας. Τους πρώτους 11 μήνες, κληθήκαμε να διαχειριστούμε μια κρίση, που παρόμοια δεν είχε ποτέ αντιμετωπίσει η χώρα στο πρόσφατο παρελθόν. Και τα καταφέραμε, χωρίς βέβαια να δώσουμε κανένα μήνυμα λήξης συναγερμού.

Καταφέραμε να κρατήσουμε την Ελλάδα όρθια στις πιο δύσκολες συνθήκες των τελευταίων δεκαετιών. Καταφέραμε, μέσα από δυσκολίες και επώδυνες αποφάσεις, να κρατήσουμε ζωντανή την ελπίδα και να μπορέσουμε να ξαναχτίσουμε την Ελλάδα, μια διαφορετική Ελλάδα, σε σταθερά θεμέλια.

Τα καταφέραμε όμως κυρίως χάρη στη στήριξη, την ωριμότητα και τη σύνεση των πολιτών, που έβαλαν πλάτη στην πατριωτική αυτή προσπάθεια. Είναι αυτοί οι πολίτες, που ανταποκρίθηκαν πέρσι στο κάλεσμά μας για ριζική αλλαγή. Είναι αυτοί οι πολίτες, που είναι και σήμερα σύμμαχοί μας στη μεγάλη αυτή προσπάθεια, στις νέες προτεραιότητες που θα ανοίξουμε μπροστά μας, μετά από τη σωτηρία της χώρας από το μείζονα κίνδυνο, δηλαδή τον κίνδυνο που άφησε πίσω της η προηγούμενη κυβέρνηση, τον κίνδυνο της χρεοκοπίας.

Γιατί πράγματι, όσο προχωράμε στη σταθεροποίηση της οικονομίας μας – και ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς, δεν επιτρέπεται σε κανέναν μας, όπως είπα, η χαλάρωση – τόσο μας δίνεται όλο και μεγαλύτερη ευχέρεια για να «τρέξουμε» περισσότερο τις προτεραιότητές μας, όπως είναι η ανάπτυξη, το κοινωνικό κράτος, οι οριζόντιες πολιτικές για την αξιοποίηση των μεγάλων πλεονεκτημάτων που έχει η χώρα μας, πέρα δηλαδή από την απαραίτητη και συνεχιζόμενη δημοσιονομική εξυγίανση.

Αλλά και αυτή η εξυγίανση γίνεται εφικτή, όταν υπάρχει ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή. Η αλλαγή της δομής του Υπουργικού Συμβουλίου αντανακλά και το νέο κύκλο προτεραιοτήτων. Η νέα αυτή δομή θα συμβάλει να αντιμετωπίσουμε προβλήματα, ελλείψεις και εμπόδια, που δημιουργεί η ανεπαρκής διάρθρωση της Δημόσιας Διοίκησης. Ιδιαίτερα θα βοηθήσει σε θέματα που απαιτούν διυπουργική αντιμετώπιση – και είναι τα περισσότερα. Για παράδειγμα, όπως είδαμε και σε προηγούμενη συνάντησή μας, στο άτυπο Υπουργικό Συμβούλιο, τα θέματα των μεταναστών.

Όμως, κανένας ανασχηματισμός δεν είναι ούτε αυτοσκοπός, ούτε ικανός από μόνος του να δώσει λύσεις. Και θα ήταν λάθος να συρόμαστε πίσω από τέτοιες λογικές, που ίσως ενδιαφέρουν τις μικροπολιτικές στήλες, αλλά σίγουρα δεν ενδιαφέρουν τον πολίτη.
Ο δικός μας στόχος είναι πολύ συγκεκριμένος. Καλύτερες υπηρεσίες για τον πολίτη. Αποτελεσματικότερη Διοίκηση για τον πολίτη. Αποτελεσματικότερη λειτουργία του κράτους.

Θα επαναλάβω για μία ακόμη φορά ότι κάνουμε και θα κάνουμε τις όποιες αναγκαίες αλλαγές, για να ανταποκριθούμε σε μεταβαλλόμενες προκλήσεις και συνθήκες, προκειμένου να οδηγηθούμε σταδιακά σε μια σύγχρονη δομή και λειτουργία της κεντρικής και της περιφερειακής Διοίκησης.

Στην αυριανή ομιλία μου στη ΔΕΘ, θα έχω την ευκαιρία να παρουσιάσω πιο αναλυτικά τις νέες προτεραιότητες της Κυβέρνησης για τους ερχόμενους μήνες. Παράλληλα με τη μεγάλη μάχη που δίνουμε και θα συνεχίσουμε να δίνουμε, για να καταπολεμήσουμε το τέρας των ελλειμμάτων και του χρέους, αυτό που κληρονομήσαμε, θα ρίξουμε όλο και πιο πολύ το βάρος της προσπάθειάς μας στο ανθρώπινο δυναμικό και στην παιδεία. Είναι χρονιά μεγάλων αλλαγών στην παιδεία, στην ανάπτυξη, στον τουρισμό, στην καινοτομία, στη δημιουργική γεωργία, στη μεσογειακή διατροφή, την οποία έχουμε σχεδόν ξεχάσει και, βεβαίως, στην πράσινη ανάπτυξη και καθαρή ενέργεια.

Δηλαδή, σε όλα αυτά τα μεγάλα κοιτάσματα ευκαιριών, που ορίζουν τα δικά μας συγκριτικά πλεονεκτήματα. Και βεβαίως, μαζί μ’ αυτά, και τις μεγάλες δυνατότητες που έχουμε στη ναυτιλία. Γιατί στόχος μας δεν είναι άλλος, από το να αλλάξουμε την Ελλάδα.
Έχω πει και το επαναλαμβάνω σ’ αυτό το Υπουργικό Συμβούλιο, με τη νέα του σύνθεση, ότι είμαστε αντιεξουσιαστές στην εξουσία. Ποτέ μην ταυτιστείτε με το Υπουργείο σας. Ταυτιστείτε με το πρόβλημα του πολίτη και πάντα ταυτιστείτε με το πώς το Υπουργείο θα λύσει αυτό το πρόβλημα. Είμαστε εκπρόσωποι των πολιτών, όχι των Υπουργείων μας. Είμαστε μέρος της λύσης και δημιουργούμε τις δομές και τις πολιτικές, ακριβώς για να δώσουμε λύσεις στον πολίτη.

Δύναμή μας είναι οι δημιουργικές, οι υγιείς δυνάμεις της χώρας. Είναι οι πολίτες που συμμετέχουν ενεργά και στηρίζουν αυτή την προσπάθεια. Που αντιλαμβάνονται ότι οφείλουμε να βάλουμε ένα τέλος στις παθογένειες του παρελθόντος, σε πρακτικές του παρελθόντος, σε αυτά που μας πλήγωσαν και μας έθιξαν, για να φτιάξουμε τη χώρα που μας αξίζει.

Αυτές τις προτεραιότητες της νέας περιόδου θα κληθεί να φέρει σε πέρας το νέο κυβερνητικό σχήμα. Βέβαια, πάντα με τη συνεργασία και τη διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους, την Κοινωνία των Πολιτών, τον ίδιο τον πολίτη.

Προσαρμοζόμαστε διαρκώς, αλλά είμαι βέβαιος ότι θα προσαρμοστούμε με ιδιαίτερη επιτυχία στις νέες προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας, διότι εμείς ξέρουμε να αλλάζουμε, για να αλλάξουμε την Ελλάδα, για να υπηρετήσουμε τελικά τις αξίες και τους στόχους που μένουν σταθεροί.

Βελτιώνεται και ο τρόπος δουλειάς μας, εισάγοντας ακόμη περισσότερο το στοιχείο της διυπουργικής συνεργασίας – ένα από τα χρόνια προβλήματα στην ελληνική Δημόσια Διοίκηση και στις κυβερνήσεις. Αυτό θα γίνεται όλο και πιο συστηματικά. Και αμέσως μετά το Υπουργικό Συμβούλιο, θα έχουμε μια πρώτη συνεδρίαση με τους Υπουργούς, που είναι αρμόδιοι για θέματα ανάπτυξης. Θα συμμετέχουν σ’ αυτήν ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης, ο Υπουργός Οικονομικών, ο Υπουργός Οικονομίας, Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, όπως θα μετονομαστεί το Υπουργείο, η Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού και ο Υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για επενδύσεις.

Βέβαια, αυτή η σύνθεση μπορεί να μεταβάλλεται κατά περίπτωση και με τη συμμετοχή και άλλων Υπουργών, διότι αναπτυξιακό είναι και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αναπτυξιακό είναι και το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, όπως και το Υπουργείο Παιδείας. Άρα, λοιπόν, ανάλογα με τα θέματα, θα έχουμε και την απαραίτητη σύνθεση, για κάθε θέμα που θα είναι στην ημερήσια διάταξη.

Όμως, αυτός ο κεντρικός πυρήνας των Υπουργών θα κληθεί να δώσει μια μεγάλη μάχη, για να ξαναπάρει μπροστά η οικονομία μας, οι επενδύσεις και να επιτευχθεί η επάνοδος της χώρας μας στην ανάπτυξη.

Επίσης, με την ευκαιρία αυτή, θα ήθελα να ανακοινώσω τη σύσταση μιας Επιτροπής για θέματα μεταναστευτικής πολιτικής. Θα την συντονίζει η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθώς στο εν λόγω Υπουργείο θα ενταχθούν οι αρμοδιότητες κοινωνικής καινοτομίας, προστασίας του καταναλωτή, μεταναστευτικής πολιτικής και νέας γενιάς.

Θα συμμετέχουν σε αυτήν τα Υπουργεία Εξωτερικών, Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Υγείας, Θαλασσίων Υποθέσεων, Παιδείας και, βεβαίως κατά καιρούς, και το Υπουργείο Υποδομών, αλλά και το Υπουργείο Άμυνας, ανάλογα με τις ανάγκες που θα υπάρχουν.

Πριν πάμε στα θέματα των νομοσχεδίων που έχουμε στην ημερήσια διάταξη του σημερινού Υπουργικού Συμβουλίου, θα ήθελα να πω μερικά λόγια για την περιοχή και την πόλη που μας φιλοξενεί και, στη συνέχεια, να δώσω το λόγο στον κ. Ρέππα, την κυρία Μπιρμπίλη, τον κ. Γερουλάνο και τον κ. Χρυσοχοΐδη. Να μας πουν και αυτοί για τους συγκεκριμένους σχεδιασμούς που προωθούνται με την μεταξύ τους συνεργασία για την περιοχή.

Μια παράδοση λέει, να ανεβαίνουν κάθε χρόνο οι κυβερνήσεις στη ΔΕΘ και εκτός από τις γενικές πολιτικές τους, να παρουσιάζουν μεγαλόστομα και επιμέρους προτάσεις – έναν κατάλογο συνήθως σκόρπιων έργων για την πόλη και γενικότερα για τη Βόρεια Ελλάδα.
Οι Θεσσαλονικείς, όμως, βαρέθηκαν τόσα χρόνια και τα μεγάλα λόγια, και τα ανεκτέλεστα μεγάλα έργα. Η δική μας φιλοσοφία είναι διαφορετική. Φυσικά και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε, ό,τι περνάει από το χέρι μας για την Θεσσαλονίκη, για τη Μακεδονία. Όμως, η δουλειά που γίνεται, γίνεται στοχευμένα. Θα ξεκινάει από κάτω, από την ίδια την πόλη, από την ίδια την περιοχή, όπως και σε όλη την Ελλάδα.

Αυτή είναι και η μεγάλη αλλαγή που φέρνει ο «Καλλικράτης». Η εφαρμογή του «Καλλικράτη» σημαίνει ότι οι αποφάσεις θα ξεκινούν από κάτω, από τους ίδιους τους φορείς, από τις ίδιες τις προτεραιότητες της κάθε περιοχής, αλλά και με συνέργειες των φορέων μεταξύ τους.

Όπως επίσης, η πελατειακή λογική που υπήρχε μεταξύ κέντρου και περιφέρειας – βεβαίως, και μεταξύ κέντρου και Θεσσαλονίκης – αλλάζει. Εμείς, αν θέλουμε να προχωρήσει και να προοδεύσει η Μακεδονία, η Θεσσαλονίκη, δεν είναι για να κάνουμε τους καλούς.
Είναι γιατί πιστεύουμε στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία. Και μάλιστα, πιστεύουμε ότι η πρόοδος και η ανάπτυξη αυτής της περιοχής είναι πρόοδος και ανάπτυξη για όλη τη χώρα. Είναι ζωτικής σημασίας. Δεν είναι πελατειακή η σχέση – να κάνουμε τη χάρη ή να κάνουμε τους καλούς. Είναι στόχος απαρέγκλιτος, είναι θέμα ζωτικής ανάγκης για την ανάπτυξη της χώρας.

Άρα, λοιπόν, βλέπουμε όλους τους φορείς της περιοχής, όλες τις κοινωνικές, οικονομικές και παραγωγικές δυνάμεις, ως συμμάχους σε αυτή την προσπάθεια, για να μετατρέψουμε αυτή την περιοχή σε δυναμικά αναπτυσσόμενη και με πρωτοβουλία περιοχή.

Θα ήθελα, πριν πάω στα νομοσχέδια – και έχουμε σημαντικά, ο κ. Παμπούκης θα μας μιλήσει για την επιτάχυνση των στρατηγικών επενδύσεων – να δώσω πρώτα απ’ όλα το λόγο στους Υπουργούς, με πρώτο τον κ. Ρέππα, για να μιλήσουν για θέματα της αρμοδιότητάς τους σχετικά με την περιοχή.»

Ο Πρωθυπουργός, μετά τις παρεμβάσεις των Υπουργών, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνας Μπιρμπίλη, Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλου Γερουλάνου, Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, και Εθνικής Άμυνας, Ευάγγελου Βενιζέλου, είπε τα εξής:

«Ευχαριστώ πολύ. Νομίζω ότι οι τοποθετήσεις όλων των Υπουργών και, βεβαίως, και η δική σου Βαγγέλη στο τέλος, τεκμηριώνουν τη σημασία που έχει αυτή η απόφαση να συνεδριάσουμε εδώ στη Θεσσαλονίκη, διότι κινητοποιούν ολόκληρο το Υπουργικό Συμβούλιο γύρω από τα προβλήματα της περιοχής. Και πιστεύω ότι είναι μια αρχή, που μπορούμε να δούμε και σε άλλες περιοχές της χώρας, όπου θα σκύψουμε στα προβλήματα κάθε περιοχής, στην προσπάθειά μας για την περιφερειακή ανάπτυξη.

Βεβαίως, αναδεικνύει επίσης τη σημασία των νέων δομών αυτού του νέου εργαλείου που λέγεται «Καλλικράτης», της αποκέντρωσης δηλαδή, όπου οι δυνάμεις κάθε περιοχής, οι παραγωγικές, οι κοινωνικές, οι πολιτιστικές, έχουν πια δυνατότητες να απελευθερωθούν, αλλά να πάρουν και πρωτοβουλίες και να συνεργαστούν, εκεί όπου είχαν πελατειακά τείχη μεταξύ τους.

Και βεβαίως, να παταχθεί η γραφειοκρατία, η οποία είναι εκ των πραγμάτων συγκεντρωμένη σε αυτό το πελατειακό σύστημα στην Αθήνα. Όμως, η πάταξη της γραφειοκρατίας σημαίνει οι Υπηρεσίες να είναι κοντά στον πολίτη, να μπορούν να λαμβάνονται οι αποφάσεις γρήγορα, άμεσα και για το συλλογικό καλό.

Πιστεύω ότι αυτό είναι ένα μήνυμα, που μπορεί πράγματι να δώσει την απαραίτητη ώθηση στη δική μας δουλειά, αυτήν που έχουμε μπροστά μας, του νέου Υπουργικού Συμβουλίου, για τη στήριξη της περιφερειακής ανάπτυξης και, βεβαίως, για την εμπέδωση μιας νέας αισιοδοξίας σε αυτό τον τόπο.

Πριν δώσω το λόγο στον Χάρη Παμπούκη, θα ήθελα κι εγώ να πω δυο λόγια γι’ αυτό το πολύ σημαντικό νομοσχέδιο. Εξετάζουμε νομοσχέδια, που αποτελούν πραγματική τομή στη μέχρι τώρα λογική των πραγμάτων. Μιλάμε για ανάπτυξη, είναι πολλά αυτά που κάνουμε και πρέπει να κάνουμε για την ανάπτυξη, για να βοηθήσουμε την επιχειρηματικότητα, να σπάσουμε τις γραφειοκρατίες, να χτυπήσουμε τη διαφθορά, αλλά βεβαίως και να μπορέσουμε να φέρουμε πολύ μεγάλες και σημαντικές επενδύσεις στη χώρα μας.

Άρα, και η μικρή επένδυση πρέπει να βοηθηθεί, αλλά και η μεγάλη. Η μεγάλη επένδυση, που θα συμβάλλει και στην ανάπτυξη, στην καλύτερη διαχείριση των πόρων, θα μπορέσει επίσης να έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη και εντός και εκτός Ελλάδας.

Στόχος μας είναι η σωστή διαχείριση των πόρων των φορολογουμένων, η ευνομία, το αίσθημα δικαίου. Εισάγεται ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για την επιτάχυνση στρατηγικών επενδύσεων, όπου η Ελλάδα είναι πλέον σε θέση να παρέχει στη διεθνή και ελληνική επενδυτική κοινότητα το αυτονόητο: ένα σταθερό, διαφανές, σοβαρό θα έλεγα και αξιόπιστο περιβάλλον ευνομίας και, ως εκ τούτου, ένα αποτελεσματικό επενδυτικό πλαίσιο.

Γιατί σε όλες μας τις πρόσφατες επαφές, και τις δικές μου, αυτές που είχα με πολλούς, οι οποίοι ενδιαφέρονταν για να επενδύσουν στην Ελλάδα, ο μεγάλος φόβος τους ήταν ακριβώς η εμπλοκή στη γραφειοκρατία, αλλά βεβαίως και όσα συνεπάγεται μετά αυτή η εμπλοκή, που μπορεί να φτάσει δυστυχώς και στη διαφθορά.

Σοβαροί επιχειρηματίες, σοβαροί Όμιλοι, που θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα, θέλουν καθαρές, αξιόπιστες διαδικασίες και πλαίσιο. Αυτό είναι που έρχεται να διασφαλίσει αυτός ο νόμος, να λειτουργήσει ως εργαλείο απεμπλοκής από χρονίζουσες και, πολλές φορές, θα έλεγα τις περισσότερες φορές, άχρηστες αγκυλώσεις της ελληνικής πραγματικότητας, το οποίο απαλείφει στρεβλώσεις, υποκειμενικές αξιολογήσεις Επιτροπών και μηχανισμούς που δίνουν κίνητρα στη διαπλοκή, κατά των διαγωνιστικών διαδικασιών.

Και βεβαίως, δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Είχαμε ζήσει στη χώρα μας το πόσο αποτελεσματικοί μπορούμε να γίνουμε, όπως με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, με παρόμοιο μηχανισμό – συγκεκριμένο βεβαίως για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αυτός ο μηχανισμός λοιπόν θα γίνει η καθημερινή πραγματικότητα για τις επενδύσεις και την οικονομία.

Στην ημερήσια διάταξη, η δεύτερη, εξαιρετικής σημασίας πρωτοβουλία, την οποία συζητάμε σήμερα, είναι η εξυγίανση του ΟΣΕ. Για χρόνια αποτέλεσε έναν Οργανισμό, που λειτουργούσε πολλαπλασιαστικά για τα ελλείμματα της χώρας δυστυχώς, παρέχοντας παράλληλα πολύ κακής ποιότητας υπηρεσίες στους πολίτες.

Αυτό αλλάζει. Τολμάμε να αλλάξουμε τον ΟΣΕ, προκειμένου και να σταματήσουν να μεγαλώνουν οι μαύρες τρύπες, αλλά και η Ελλάδα να αποκτήσει ποιοτικές και αξιόπιστες σιδηροδρομικές υπηρεσίες.

Τέλος, θα συζητήσουμε κάτι πολύ σημαντικό, το οποίο επίσης αφορά στην επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά όχι μόνον, αφορά και σε κάθε πολίτη. Θα συζητήσουμε για τη Δικαιοσύνη. Όταν ο πολίτης προσφεύγει στη Δικαιοσύνη, απαιτεί να δικάζεται σε εύλογο χρόνο.

Στη χώρα μας, υποχρεώνεται να περιμένει χρόνια για να συζητηθεί η υπόθεσή του και, ακόμη περισσότερο, έως ότου εκδοθεί μια απόφαση. Η Δικαιοσύνη απονέμεται με βραδύτητα, φτάνοντας πολλές φορές στα όρια της αρνησιδικίας και έτσι δημιουργείται το αίσθημα της ανομίας, η αίσθηση ότι υπάρχει το δίκαιο του ισχυρού και όχι η ισχύς του δικαίου. Είναι διαλυτικό της συνοχής μιας κοινωνίας, όπως βεβαίως και αποτρεπτικό μιας σοβαρής επενδυτικής προσπάθειας.

Άρα, στη συνεδρίαση αυτή, θα συζητήσουμε δύο σχέδια νόμου που έρχονται από τον Χάρη Καστανίδη – με το πρώτο επιδιώκεται η επιτάχυνση της διοικητικής δίκης και με το δεύτερο της ποινικής δίκης.

Θα κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα και μετά θα δώσω τον λόγο στον κ. Παμπούκη.

Ευχαριστώ.

Διαβάστε επίσης