Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου (16 Ιουνίου 1952) είναι Πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς, πολιτικός, βουλευτής και πρώην πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (8 Φεβρουαρίου 2004 – 18 Μαρτίου 2012), ενώ διετέλεσε και 11ος πρωθυπουργός της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας (6 Οκτωβρίου 2009 – 11 Νοεμβρίου 2011), μετά τη νίκη του κόμματος στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009.

Γιώργος Α. Παπανδρέου

Ελλάδα – Κίνα: Δύο πολιτισμοί συνομιλούν για το χθες, το σήμερα, το αύριο | ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 08.11.2019

Ο Γ. Παπανδρέου από το Web Summit | 07.11.2019

Δήλωση Γιώργου Α. Παπανδρέου με αφορμή και την Παγκόσμια Ημέρα του Δασκάλου | 05.10.2019

Ο Γ. Παπανδρέου στη Νέα Υόρκη για το κλίμα | 23.09.2019

«Η καθημερινή ασφάλεια και ευημερία των πολιτών περνάει και από το περιβάλλον» | Δήλωση 14.07.2019

«Ο αγώνας που δίνουμε, είναι αγώνας για την ανασυγκρότηση της χώρας» | Δήλωση 27.06.2019

Παπανδρέου από το ΕΑΠ: «η δημιουργικότητα, η εξωστρέφεια και η καινοτομία, θα πρέπει να είναι ο οδηγός μας» | Δήλωση | 26.06.2019

 

Σημεία εισήγησης του Πρωθυπουργού, Γιώργου Α. Παπανδρέου, στη Συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου

Κατανοείτε όλοι την κρισιμότητα της στιγμής. Έχουμε δώσει κι άλλες μάχες αυτή τη διετία, αλλά οπωσδήποτε είναι μία καθοριστική μάχη αυτή που δίνουμε τις επόμενες ημέρες, εβδομάδες και μήνες.

Και αυτό, και επειδή είναι πολυσύνθετη η κατάσταση σε διεθνές επίπεδο. Πολύ εύκολα μπορεί να υπάρξει προσπάθεια, για πολλούς λόγους, μεταφοράς ευθυνών προς την Ελλάδα, με τη χώρα μας ως ένα είδος αποδιοπομπαίου τράγου, για προβλήματα και δυσλειτουργίες, θεσμικές ή άλλες, ή και για λόγους εσωτερικών πολιτικών καταστάσεων άλλων χωρών.
Αυτό όμως, από την άλλη μεριά, σημαίνει ότι κι εμείς δεν μπορούμε να δώσουμε την παραμικρή αφορμή, πρέπει να είμαστε απολύτως συνεπείς σ’ αυτά που κάνουμε. Και σημαίνει, επίσης, ότι ένα μικρό θέμα μπορεί να πάρει διεθνείς διαστάσεις.

Τα δικά μας Μέσα Ενημέρωσης συμβάλλουν τα μέγιστα στο να διογκώνονται θέματα και να δημιουργούνται φημολογίες, αυτά όμως αναπαράγονται και στο εξωτερικό. Όμως, αυτό σημαίνει ότι κι εμείς χρειάζεται να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί, όχι μόνο σ’ αυτά που λέμε, αλλά και σ’ αυτά που κάνουμε, για να προχωρήσουμε καθοριστικά, ώστε να «κλειδώσουμε» αυτή τη συμφωνία του Ιουλίου, την οποία με κόπο καταφέραμε.

Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη συμφωνία, η οποία αποτελεί προϋπόθεση, για να μπορούμε όχι μόνο να βγούμε από αυτή την κρίση, αλλά και να πάμε σε μία πιο ασφαλή και αναπτυξιακή πια πορεία, με πολλές δυνατότητες. Το ξέρετε, το έχουμε πει πολλές φορές ότι έχουμε πολλές δυνατότητες, που θα είναι κρίμα να μην εδραιώσουμε. Είναι, λοιπόν, ιστορικής σημασίας, κυριολεκτικά, οι κινήσεις, οι αποφάσεις και η συλλογική μας λειτουργία.

Είχα χθες τη δυνατότητα να μιλήσω με τον Πρόεδρο της Γαλλίας κ. Σαρκοζί και την Καγκελάριο της Γερμανίας κυρία Μέρκελ. Επανέλαβα τη δική μας αταλάντευτη απόφαση να είμαστε απόλυτα συνεπείς με τις δεσμεύσεις μας, με όλες τις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει. Με την ολοκλήρωση της θετικής αξιολόγησης από τους τρεις φορείς της τρόικας, δεν υπάρχει θέμα να μην στηριχθεί η Ελλάδα σύμφωνα με τις αποφάσεις του Ιουλίου. Από την άλλη, βεβαίως, περιμένουν κι αυτοί την αξιολόγηση, για να δουν ότι πράγματι έχουμε κάνει αυτά που έπρεπε να κάνουμε.

Άρα, λοιπόν, καλό είναι να συζητάμε, καλό είναι να διαπραγματευόμαστε, καλό είναι να διαβουλευόμαστε, να δούμε πώς εφαρμόζουμε τους στόχους. Αλλά αυτούς τους στόχους, όμως, πρέπει να τους πιάσουμε και να κινηθούμε όσο γίνεται πιο γρήγορα.

Όποιο αποτέλεσμα έχουμε, μικρό ή μεγάλο, πρέπει επίσης να προβάλλεται θετικά. Διότι είναι πάρα πολύ εύκολο να υπάρχει μια μηδενιστική προσέγγιση, την οποία βεβαίως η αντιπολίτευση καλλιεργεί στο έπακρο, αλλά όπως είπα, αυτό μετά περνάει δυστυχώς στα διεθνή Μέσα Ενημέρωσης και διαμορφώνει ένα αρνητικό κλίμα.

Είναι, λοιπόν, επιτακτικό το προσεχές διάστημα να κινηθούμε με απόλυτα συντεταγμένο και πειθαρχημένο τρόπο. Όπως είπα, κάθε πράξη μας, κίνησή μας, λέξη μας, θετική ή αρνητική, είναι καθοριστικής σημασίας. Και κάθε καθυστέρηση θα αναδεικνύεται ως βουνό στο εξωτερικό, ως επιβεβαίωση αδυναμίας, ως επιβεβαίωση κάθε προκατάληψης απέναντι στην Ελλάδα, αλλά και ως ευκαιρία για κάθε κακοθελητή και κερδοσκόπο να χτυπήσει το ευρώ ή την Ελλάδα.

Εμείς, όμως, δεν είμαστε μακριά από τους στόχους μας- αυτό είναι σημαντικό. Είμαστε κοντά στο να πετύχουμε τον επόμενο χρόνο πρωτογενές πλεόνασμα, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια.

Και οι διαρθρωτικές αλλαγές είναι επίσης πολύ σημαντικές. Όσο προχωρούν οι διαρθρωτικές αλλαγές, και φέρνουν αποτελέσματα τόσο λιγότερα τα βάρη που φορτώνεται ο Έλληνας πολίτης.

Με μεγάλες αλλαγές, μπορούμε να μειώσουμε κι άλλο δαπάνες που δεν αξιοποιούνταν όπως έπρεπε και χάνονταν, να υπάρξει μεγαλύτερη διαφάνεια, να αξιοποιήσουμε καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό, και με ηλεκτρονικά συστήματα, που μας βοηθούν στην καλύτερη διαχείριση των χρημάτων των φορολογούμενων.

Υπάρχει βέβαια και η προσπάθεια να βάλουμε τάξη παντού, όπως στο θέμα των συντάξεων «μαϊμού», των αναπηρικών επιδομάτων, επίσης «μαϊμού».

Και είναι τα θέματα αυτά σημαντικά, διότι είναι και μεγάλα τα ποσά που διατίθενται. Όπως είναι σημαντικά και για το αίσθημα δικαίου, το οποίο ζητά αυτή τη στιγμή ο Έλληνας από όλους μας. Για να μπορέσει να σηκώσει το βάρος των αποφάσεων που αναγκαζόμαστε να λάβουμε, είναι απαραίτητο να αισθανθεί ότι αυτές είναι δίκαιες αποφάσεις και ότι δεν υπάρχει μια άδικη κατανομή των βαρών ή ότι κάποιοι ξεφεύγουν.

Χτυπάμε, λοιπόν, το πελατειακό καθεστώς. Και σ’ αυτό, θέλουμε τον δημόσιο υπάλληλο σύμμαχο, όπως έχουμε πει. Θέλουμε, όμως, και να αισθάνεται ο δημόσιος υπάλληλος ότι επιβραβεύεται αυτός που πράγματι κάνει σωστή δουλειά, αλλά και ότι γι’ αυτόν ο οποίος ξεφεύγει από τα καθήκοντά του ή καταπατά τις υποχρεώσεις του και το νόμο, θα υπάρχει αντίδραση, θα υπάρχουν και κυρώσεις, ενώ μέχρι τώρα υπήρχε απουσία ελέγχου και ατιμωρησία.

Ένα από τα σημερινά θέματα, λοιπόν, είναι το πειθαρχικό δίκαιο στη Δημόσια Διοίκηση. Θέλουμε παράλληλα, και στην αντίθετη κατεύθυνση, να αναδείξουμε μια διαφορετική συμπεριφορά στη Δημόσια Διοίκηση και να τιμήσουμε αυτούς που πράγματι κάνουν καλά τη δουλειά τους.

Αυτή είναι μια μεγάλη ανατροπή στη Δημόσια Διοίκηση. Θα υπάρξουν, βεβαίως, αντιστάσεις από διαφόρους, που θεωρούν ότι αυτά τα μέτρα είναι δήθεν αντιλαϊκά ή δεν ξέρω τι άλλο. Αντιθέτως, στοχεύουμε ακριβώς στο να προασπίσουμε το δημόσιο συμφέρον, γιατί έχει παρεξηγηθεί η έννοια του δημόσιου συμφέροντος.

Ο καθένας φτιάχνει το τσιφλίκι του, το φέουδό του, ως «παράγοντας», είτε είναι επιχειρηματίας, είτε ζούσε παρασιτικά από το Ελληνικό Δημόσιο, είτε είναι Μέσο Ενημέρωσης, είτε είναι συντεχνία ή ένα συνδικάτο, που θεωρεί ότι είναι πια δικό του αυτό το κομμάτι του κράτους και κάνει ό,τι θέλει. Η αυθαιρεσία, αυτή τη λογική έχει.

Αντιθέτως, εμείς πιστεύουμε ως προοδευτική και σοσιαλιστική λογική – όχι ως συντηρητική – ότι όλα αυτά ανήκουν στο Δημόσιο, στην κοινωνία, στον πολίτη. Το Δημόσιο υπηρετεί τον πολίτη. Δεν υπηρετεί τον «άλφα» ή τον «βήτα» παράγοντα, όσο ψηλά κι αν είναι. Να ξεφύγουμε από αυτή τη δήθεν «αριστερίστικη» ρητορική, ότι εμείς είμαστε συντηρητικοί όταν βάζουμε μια τάξη.

Βάζουμε τάξη, ώστε να μπορούμε να υπηρετούμε το κοινό συμφέρον. Τι άλλο πιο προοδευτικό και σοσιαλιστικό, από το να εμπεδώσουμε τη λογική του κοινού συμφέροντος, του δημόσιου συμφέροντος, ότι κανένας δεν μπορεί να λεηλατεί και να ιδιοποιείται, τη δημόσια εξουσία και περιουσία.

Μέρος των διαρθρωτικών αλλαγών είναι, επίσης, οι συγχωνεύσεις Οργανισμών. Το Υπουργείο Αγροτική Ανάπτυξης θα μας παρουσιάσει σήμερα μερικά από αυτά τα μέτρα.

Έχουμε και τα σχέδια νόμου για τις αλλαγές στη νέα δομή της Κρατικής Τηλεόρασης, για την προστασία του περιβάλλοντος, καθώς και για τη μεταφορά διαφορών Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ελληνική νομοθεσία. Τονίζω και πάλι ότι είναι κρίσιμο, το επόμενο διάστημα, το κάθε Υπουργείο να κάνει ένα σοβαρό προγραμματισμό.

Θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε όλοι μαζί τις νέες προτεραιότητες. Μπορώ να πω ότι, στο 85%, οι προτεραιότητες που είχαμε βάλει τον Αύγουστο υλοποιήθηκαν. Αυτό είναι ένα καλό ποσοστό. Θα δούμε, γιατί το υπόλοιπο 15% είχε δυσκολίες, μερικές ήταν αντικειμενικές. Αλλά το να βάζουμε τέτοιους βραχυπρόθεσμους στόχους, είναι πολύ σημαντικό, διότι έτσι έχουμε και έναν άμεσο προσανατολισμό. Θα κάνουμε όμως, και ένα σχεδιασμό ευρύτερο για τους επόμενους μήνες, προκειμένου να οργανώσουμε καλύτερα τις κινήσεις που έχουμε μπροστά μας.

Καλή δουλειά.»

Στη συνεδρίαση του Υπουργικού συζητήθηκαν τα εξής θέματα:

– Σχέδιο νόμου: Πειθαρχικό Δίκαιο Δημοσίων Υπαλλήλων, Δ. Ρέππας

– Σχέδιο νόμου: Σύσταση Οργανισμού «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΓΕΩΡΓΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ – ΔΗΜΗΤΡΑ», συγχώνευση εποπτευόμενων από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων νομικών προσώπων και άλλες διατάξεις, Κ. Σκανδαλίδης

– Τροπολογία: Νέα δομή της Δημόσιας Τηλεόρασης, Η. Μόσιαλος

– Επιλογή Αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Αρείου Πάγου, Μ. Παπαϊωάννου

– Σχέδιο νόμου: Μεταφορά στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2005/35/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Σεπτεμβρίου σχετικά με τη ρύπανση από τα πλοία και τη θέσπιση κυρώσεων για παραβάσεις, η οποία τροποποιήθηκε με την Οδηγία 2009/123/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009, Μ. Παπαϊωάννου

– Σχέδιο νόμου: Μεταφορά στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας 2008/99/ΕΚ για την ποινική προστασία του περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις, Γ. Παπακωνσταντίνου
– Σχέδιο νόμου: Δικαίωμα των εργαζομένων στην ενημέρωση και διαβούλευση σε κοινοτικής κλίμακας επιχειρήσεις και ομίλους επιχειρήσεων σε συμμόρφωση προς την Οδηγία 2009/38/ΕΚ/6.5.2009, Γ. Κουτρουμάνης

– Σχέδιο νόμου: Προσαρμογή στις διατάξεις της Οδηγίας 2009/18/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2009 για τον καθορισμό των θεμελιωδών αρχών που διέπουν τη διερεύνηση των ατυχημάτων στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών και για την τροποποίηση της Οδηγίας 1999/35/ΕΚ του Συμβουλίου και της Οδηγίας 2002/59/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και άλλες διατάξεις, Χ. Παπουτσής

– Σχέδιο νόμου: Τροποποίηση διατάξεων του ν. 2168/1993 «Ρύθμιση θεμάτων που αφορούν όπλα, πυρομαχικά, εκρηκτικές ύλες, εκρηκτικούς μηχανισμούς και άλλες διατάξεις» (Α’ 147) και προσαρμογή στις διατάξεις της Οδηγίας 2009/43/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Μαΐου 2009 «για την απλούστευση των όρων και προϋποθέσεων για τις μεταφορές προϊόντων συνδεομένων με τον τομέα της άμυνας εντός της Κοινότητας (EE L 146 της 10.6.2009), όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία 2010/80/ΕΕ όσον αφορά τον κατάλογο προϊόντων συνδεομένων με τον τομέα της άμυνας (EE C 69 της 18.3.2010)», Μ. Χρυσοχοΐδης

Διαβάστε επίσης