Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου (16 Ιουνίου 1952) είναι Πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς, πολιτικός, βουλευτής και πρώην πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (8 Φεβρουαρίου 2004 – 18 Μαρτίου 2012), ενώ διετέλεσε και 11ος πρωθυπουργός της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας (6 Οκτωβρίου 2009 – 11 Νοεμβρίου 2011), μετά τη νίκη του κόμματος στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009.

Γιώργος Α. Παπανδρέου

Δήλωση Γιώργου Α. Παπανδρέου με αφορμή και την Παγκόσμια Ημέρα του Δασκάλου | 05.10.2019

«Ο αγώνας για την κλιματική δικαιοσύνη, προτεραιότητα της Σοσιαλιστικής Διεθνούς» | 26.09.2019

Ο Γ. Παπανδρέου στη Νέα Υόρκη για το κλίμα | 23.09.2019

«Η καθημερινή ασφάλεια και ευημερία των πολιτών περνάει και από το περιβάλλον» | Δήλωση 14.07.2019

«Ο αγώνας που δίνουμε, είναι αγώνας για την ανασυγκρότηση της χώρας» | Δήλωση 27.06.2019

Παπανδρέου από το ΕΑΠ: «η δημιουργικότητα, η εξωστρέφεια και η καινοτομία, θα πρέπει να είναι ο οδηγός μας» | Δήλωση | 26.06.2019

Ο αποχαιρετισμός του Γιώργου Α. Παπανδρέου στο Ροβέρτο Σπυρόπουλο | 25.06.2019

 

Σημεία εισήγησης του Πρωθυπουργού, Γιώργου Α. Παπανδρέου, στη Συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου

Καλό σας μεσημέρι.

Καθυστερήσαμε λίγο γιατί είχα κάποιες τηλεφωνικές επικοινωνίες και θα έχω και στη συνέχεια, λόγω της αυριανής συνάντησης για τη Λιβύη στο Παρίσι, ένα θέμα το οποίο μας απασχολεί και θα συζητήσουμε σήμερα.

Θα ήθελα να πω δυο λόγια πριν από την ημερήσια διάταξη, η οποία βεβαίως δείχνει τη συνέχεια της δυναμικής των πολλών αλλαγών που κάνουμε, μιας συνολικής μεταρρυθμιστικής προσπάθειας της Κυβέρνησης.

Έχουμε την αναδιοργάνωση του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης, τη ρύθμιση του τρόπου διενέργειας δημοψηφισμάτων για τη διεύρυνση της άμεσης και συμμετοχικής Δημοκρατίας, το θέμα της αντιμετώπισης της βίας στα γήπεδα και την εξυγίανση στο χώρο του αθλητισμού, σχέδια νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για την απλοποίηση της αδειοδότησης για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και εκμεταλλεύσεις και τη διαχείριση ακινήτων για αγροτικές μισθώσεις, καθώς και την ενσωμάτωση της Οδηγίας για την απλούστευση των όρων μεταφοράς προϊόντων συνδεόμενων με τον τομέα άμυνας εντός της Κοινότητας, που εξετάσαμε σε μια πρώτη ανάγνωση στο προηγούμενο Υπουργικό Συμβούλιο.

Και η σημερινή ημερήσια διάταξη δείχνει τον πρωτοφανή όγκο των τομών που προωθούμε ως νομοθετικό έργο. Αλλά όλοι ξέρουμε – και είναι αυτονόητο αυτό που τονίζω – ότι αυτό δεν αρκεί.

Έχουμε π.χ. την εφαρμογή του νόμου για την παιδεία, που πρόσφατα ψηφίσαμε και, μάλιστα, με ευρεία και πρωτοφανή πλειοψηφία. Είναι πραγματικά ιστορικές οι αλλαγές αυτές. Και πάλι, συγχαρητήρια στο Υπουργείο Παιδείας και σε όλους τους συνεργάτες που συνέβαλαν, και στο κόμμα, και στην Κοινοβουλευτική Ομάδα, αλλά βεβαίως, έχουμε και τη μάχη της εφαρμογής.

Και αυτό είναι ένα γενικότερο πρόβλημα, ιδιαίτερα στη χώρα μας, σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι μόνο. Η χώρα μας έχει αδύναμους θεσμούς. Είναι θέμα και πολιτικού πολιτισμού, αξιοπιστίας και λειτουργίας των θεσμών. Είναι ένα φαινόμενο που, δυστυχώς, διαχρονικά είναι διαλυτικό για την ευνομία, αλλά και για το αίσθημα δικαίου, καθώς δημιουργεί την αίσθηση στους πολίτες ότι οι νόμοι που ψηφίζονται δεν εφαρμόζονται αυτομάτως, ή δεν εφαρμόζονται γενικά, ή εφαρμόζονται μεροληπτικώς υπέρ του ενός και όχι του άλλου και ούτω καθ’ εξής.

Και υπάρχουν βεβαίως πολλοί λόγοι που συντηρούν αυτό το φαινόμενο – είναι ένα πρόβλημα, το οποίο αντιμετωπίζουμε. Είναι μια κουλτούρα, πρώτα απ’ όλα, ένα πρόβλημα της πελατειακής αντίληψης που είναι διάχυτη. Μια πελατειακή αντίληψη, με τη λογική «βοηθάω τον κοντινό, τον κολλητό ή τον ισχυρό ή οτιδήποτε άλλο».

Αλλά είναι και θέμα καλής νομοθέτησης – ποιο είναι το υποκείμενο της εφαρμογής του κάθε νόμου;

Βεβαίως, συχνά αυτό αποτελεί και εμπόδιο στην επιχειρησιακή δυνατότητα της Διοίκησης, πόσο μάλλον όταν έχουμε πολλές και μεγάλες αλλαγές να κάνουμε.

Πολλοί παράγοντες επηρεάζουν το πρόβλημα.

Είναι ορισμένες φορές η πολυπλοκότητα των ίδιων των νομοθετημάτων, η ανάγκη απλοποίησης, κωδικοποίησης, αλλά και παράλληλα στο επίπεδο του υποκείμενου, που είναι ο άνθρωπος, είτε ο δημόσιος υπάλληλος, είτε ο πολίτης, η ανάγκη ενημέρωσης και εκπαίδευσης, πολλές φορές ακόμα και η ανάγκη των «by pass» όπως λέμε, ώστε να μην περνάνε αναγκαστικά τα πάντα μέσα από τη Δημόσια Διοίκηση και να φορτώνουμε με κάθε λεπτομέρεια και δράση τους δημοσίους υπαλλήλους, όταν πολλά μπορούν να γίνονται μέσα από άλλες διαδικασίες, πιο απλές, ηλεκτρονικές πιθανώς και όχι μόνο.

Είναι και οι πραγματικές επιχειρησιακές δυσκολίες.

Και βεβαίως, είναι και οι αντιστάσεις. Κάθε μορφής αντίσταση και εντός και εκτός Διοίκησης, σε αλλαγές που είναι – πολλές από αυτές ιδιαίτερα σημαντικές.

Πέραν από τις αντιστάσεις, ορισμένες φορές, μάλιστα, υπάρχουν και πολιτικές δυνάμεις που προτρέπουν – άλλοι με πιο κρυφό τρόπο, άλλοι όμως και ανοιχτά – στη μη τήρηση των νόμων, κάτι απολύτως απαράδεκτο σε μια δημοκρατική κοινωνία, που βασίζεται σε κανόνες δικαίου και όπου η ευνομία εν τέλει είναι αυτό που διασφαλίζει τον αδύναμο, τον πολίτη, τα δικαιώματά του. Η ευνομία είναι αυτή που μπορεί και προστατεύει τον πολίτη από την αυθαιρεσία των ισχυρών, ακόμα και από την αυθαιρεσία του ίδιου του κράτους.

Η εφαρμογή των νόμων και των πολιτικών μας είναι λοιπόν ένα κρίσιμο μέτωπο, στο οποίο θα κριθούμε. Και θα κριθούμε και εντός και εκτός της χώρας, για τη δυνατότητά μας. Γι’ αυτό, δεν αρκεί η πολιτική βούληση, την οποία έχουμε, για να νομοθετήσουμε τις μεγάλες αλλαγές, που είναι ένα πρώτο στάδιο. Η δική μας βούληση υπάρχει, χρειάζονται όμως και όλα τα άλλα.

Και θα έλεγα, πολύ απλά, ότι έχουμε την εμπειρία. Συζητούσα με τους Κοινοβουλευτικούς Εκπροσώπους και με τον Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας πριν έρθω εδώ, στο Υπουργικό Συμβούλιο, και χρειάζεται να κάνουμε μια συζήτηση – άτυπα έστω – μεταξύ των Υπουργών, των Κοινοβουλευτικών Εκπροσώπων και του κόμματος, για να δούμε και από την εμπειρία που είχαμε δυο χρόνια τώρα, πώς θα λειτουργήσουμε καλύτερα, πιο αποτελεσματικά, με όλα τα θετικά που πετύχαμε, αλλά και για να βελτιωθούμε περαιτέρω.

Πέρα από την πολιτική βούληση, λοιπόν, νομίζω ότι αυτό που χρειάζεται είναι να διαμορφώνουμε και τη συλλογική βούληση, η οποία, θα έλεγα ότι, ως αντικείμενο, ενέχει τη διαδικασία του διαλόγου, της διαβούλευσης, με ένα όφελος πολύ σημαντικό.

Στο μέτρο του δυνατού, αυτό ακριβώς κάνουμε. Δεν έχουμε πάντα ευρύτερες συναινέσεις, βεβαίως, αλλά όσο ακολουθούμε αυτές τις διαδικασίες, τόσο περισσότερο ισχυροποιούνται οι ίδιοι οι θεσμοί. Η διαβούλευση βοηθά και στην εφαρμογή των νόμων, διότι είναι και θέμα εκπαίδευσης, αλλά παράλληλα δημιουργείται και το αίσθημα του ανήκειν – «μου ανήκει αυτός ο νόμος», δεν είναι του Υπουργού, είναι του πολίτη. Και η συμμετοχή, αυτό σημαίνει, «συν-μετέχω», είμαι μέτοχος, μου ανήκει αυτός ο νόμος.

Και βεβαίως, έχει και ένα πολιτικό όφελος, διότι με τη διαβούλευση ο πολίτης έχει μπροστά του κάτι που μπορεί να καταλάβει καλύτερα αλλά και να εξηγήσει, που μπορεί να τον αγγίξει.

Άρα, λοιπόν, με τους ΚΤΕ, με την Κοινοβουλευτική Ομάδα, με το κόμμα, με την κοινωνία, μέσα από το διαδίκτυο, πρέπει να επιδιώκουμε συνεχώς το διάλογο και τη διαβούλευση.

Χθες, συζητήσαμε και με τους κοινωνικούς εταίρους και ορθά η ΟΚΕ έθεσε ένα θέμα, για το οποίο είχαμε δεσμευτεί, να δημοσιοποιούμε τα νομοσχέδιά μας και να τους τα κοινοποιούμε, για να έχουν και αυτοί την ευχέρεια διατύπωσης γνώμης.

Βεβαίως, διευκρίνισα χθες ότι εμείς, μετά από την πρώτη ανάγνωση στο Υπουργικό Συμβούλιο, αναρτούμε τα νομοσχέδια στο διαδίκτυο, οπότε είναι προσβάσιμα σε όλους.

Αλλά, για τυπικούς και πρακτικούς λόγους, είναι χρήσιμο, καθώς «ανεβαίνει» στο διαδίκτυο, να στέλνεται παράλληλα το νομοσχέδιο στην ΟΚΕ και να ακούμε στη συνέχεια τις προτάσεις όλων των κοινωνικών εταίρων.

Η απλοποίηση των νομοσχεδίων, η στήριξη της Διοίκησης, είναι κάτι το οποίο επιδιώκουμε και μέσα από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.

Επίσης, η τεχνική βοήθεια για τη μεταφορά τεχνογνωσίας, που διεκδικήσαμε και πετύχαμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα περάσει προς τα Υπουργεία, και αυτή μέσα από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να γίνει η μήτρα όλων αυτών των γνώσεων.

Έτσι ώστε να μην είναι αποσπασματική η προσπάθεια ενίσχυσης της γνώσης στη Δημόσια Διοίκηση και, σιγά-σιγά, να μπορέσει αυτό να διαμορφώσει μια κρίσιμη μάζα γνώσης αλλά και τεκμηρίωσης με τη συγκέντρωση πολλών μελετών που έχουν γίνει στη Δημόσια Διοίκηση, προκειμένου να μπορεί να στηρίξει τη λειτουργία των Υπουργείων.

Και βεβαίως, χρειάζεται και η συνεχής παρακολούθηση των όσων αποφασίζουμε και νομοθετούμε. Κανένας δεν μπορεί να μας πει ότι αυτή η Κυβέρνηση δεν έχει τη βούληση. Πρέπει όμως να αντιμετωπίσουμε τις αγκυλώσεις και τις αντιλήψεις πολλών ετών στη μάχη της εφαρμογής.

Και επειδή ανέφερα στην εφαρμογή του νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, να θυμίσω ότι έχουμε και το θέμα της συγχώνευσης φορέων με το νόμο που ψηφίσαμε πρόσφατα. Θα ήθελα, σε συνεργασία με τον Αντιπρόεδρο Θεόδωρο Πάγκαλο, να προχωρήσετε σε αυτά που ψηφίσαμε, σε στενή συνεργασία μαζί του. Και μέχρι την Παρασκευή, γιατί θα τα χρειαστώ και για την 3η του Σεπτέμβρη, θα ήθελα να με ενημερώσετε γραπτά για την πρόοδο που έχει σημειωθεί στα θέματα που έχουμε προσδιορίσει ως προτεραιότητες. Δηλαδή, για τις 2-3 πολύ συγκεκριμένες προτεραιότητες ανά Υπουργείο, για το διάστημα μέχρι το τέλος Αυγούστου – αρχές Σεπτεμβρίου. Θα ήθελα λοιπόν να έχω την πρόοδο που έχει σημειωθεί σε αυτές τις προτεραιότητες από κάθε Υπουργό.

Θέλω να κάνω και ένα γενικότερο σχόλιο, πριν από τα θέματα της ημερήσιας διάταξης, με αφορμή τη στήριξη του νομοσχεδίου για την ανώτατη εκπαίδευση από τη Νέα Δημοκρατία και άλλες πολιτικές δυνάμεις. Βεβαίως, είναι μια πολύ θετική εξέλιξη. Μακάρι να δούμε παρόμοια στάση κι από άλλα κόμματα, αλλά και από τη Νέα Δημοκρατία, και σε άλλα νομοσχέδια και θέματα.

Επισημαίνω, όμως, χρησιμοποιώντας ποδοσφαιρική ορολογία, ότι «η μπάλα, τώρα, είναι στο γήπεδό τους». Εμείς έχουμε δείξει κάθε διάθεση – και τη δείχνουμε σε κάθε ευκαιρία – να δημιουργούμε εθνικές συνεννοήσεις. Είναι στην αντίληψή μας, είναι επωφελές για τη χώρα, πόσο μάλλον αυτή την εποχή.

Είναι μια φιλοσοφία, μια αντίληψη για την οποία μιλούσαμε και πριν από τις εκλογές του 2009. Εμείς είχαμε κάνει πολύ μεγάλες προσπάθειες στο χώρο της παιδείας, ακόμα και ως Αντιπολίτευση, για να βοηθήσουμε σε συναινέσεις. Ήμασταν και οι μόνοι νομίζω, που μείναμε ως κόμμα τότε και στις διάφορες Επιτροπές που υπήρχαν, παρά το γεγονός ότι η Νέα Δημοκρατία δεν προχωρούσε με την ευρύτητα της σκέψης που απαιτείτο.

Σε κάθε περίπτωση, εμείς έχουμε δείξει, και ως Αντιπολίτευση, αλλά και αυτή η Κυβέρνηση, τη βούληση και αποφασιστικότητά μας. Να δούμε, όμως, αν υπάρχει και από την άλλη πλευρά.

Θέλω όμως να τονίσω ότι οι συγκλίσεις αυτές είναι μεν απαραίτητες, αλλά πρέπει να τελειώνουν τα σενάρια. Να τελειώνουν τα σενάρια, γιατί επανέρχονται συνεχώς και δημιουργούν ένα κλίμα που, χωρίς λόγο, δημιουργεί πρόβλημα και στη δουλειά μας.

Γιατί έχουμε πολύ δουλειά μπροστά μας. Θα είναι και εγκληματικό να μπούμε εμείς σε μια τέτοια ανυπόστατη σεναριολογία, είτε περί εκλογών, είτε περί συγκυβερνήσεων.

Εμείς πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά, να επιδιώξουμε συγκλίσεις βεβαίως, και βεβαίως, μακάρι αυτές οι συγκλίσεις να έρχονται με τη δουλειά που κάνουμε εμείς, επιτυγχάνοντας και την ανταπόκριση των άλλων.

Στόχος μας είναι, όπως έχουμε πει, η δημιουργική και παραγωγική Ελλάδα, που στέκεται αυτοδύναμη στα πόδια της, χωρίς δάνειες δυνάμεις.

Έχουμε σημαντικές εξελίξεις και στον τραπεζικό χώρο, με την ανακοίνωση της συγχώνευσης δύο σημαντικών ελληνικών τραπεζών και, παράλληλα, με την ανακοίνωση της συμμετοχής και επένδυσης του Κατάρ σε αυτό τον Τραπεζικό όμιλο, γεγονός που αποτελεί βεβαίως και μία ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.

Με τις αλλαγές που θα γίνουν στον τραπεζικό τομέα τους επόμενους μήνες, στο τέλος αυτής της διαδικασίας, θα έχουμε μια πολύ καθαρή εικόνα, μια αξιόπιστη εικόνα, αλλά και πολύ γερές βάσεις πια του τραπεζικού μας συστήματος, που θα μπορέσουν να διασφαλίσουν καλύτερες συνθήκες για τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.

Όπως σας είπα, θα μιλήσουμε σήμερα και για τη Λιβύη, ένα θέμα που είναι σημαντικό για την ευρύτερη περιοχή μας. Είναι γείτονές μας, έχουμε παραδοσιακούς δεσμούς φιλίας με τη Λιβύη και τον Λιβυκό λαό και θέλουμε να στηρίξουμε τη δημοκρατική μετάβαση της Λιβύης και, βεβαίως, τη σταθερότητα και την οικονομική ανάπτυξη και σχέση μας με αυτή τη χώρα, όπως και με τις άλλες χώρες της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, που ζούνε τη λεγόμενη «αραβική άνοιξη».»

Στη συνεδρίαση του Υπουργικού συζητήθηκαν τα εξής θέματα:

* Σχέδιο νόμου: Αναδιοργάνωση του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης και άλλες διατάξεις. (Α. Λοβέρδος)

* Σχέδιο νόμου: Διεύρυνση της άμεσης και συμμετοχικής δημοκρατίας με τη διενέργεια δημοψηφίσματος. (Χ. Καστανίδης)

* Σχέδιο νόμου: Αντιμετώπιση της βίας στα γήπεδα, του ντόπινγκ, των προσυνεννοημένων αγώνων και λοιπές διατάξεις. (Π. Γερουλάνος)

* Σχέδιο νόμου: Ρυθμίσεις για την κτηνοτροφία και τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και εκμεταλλεύσεις. (Κ. Σκανδαλίδης)

* Σχέδιο νόμου: Διαχείριση ακινήτων αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – Επίλυση ιδιοκτησιακών ζητημάτων – Αγροτικές μισθώσεις. (Κ. Σκανδαλίδης)

* Σχέδιο νόμου: Τροποποίηση διατάξεων του ν. 2168/1993 και ενσωμάτωση της Οδηγίας 2009/43/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Μαΐου 2009 «για την απλούστευση των όρων και προϋποθέσεων για τις μεταφορές προϊόντων συνδεόμενων με τον τομέα της άμυνας εντός της Κοινότητας». (Μ. Χρυσοχοΐδης)

* Ενημέρωση για πρωτοβουλίες στο θέμα της Λιβύης. (Σ. Λαμπρινίδης)

Διαβάστε επίσης