Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου (16 Ιουνίου 1952) είναι Πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς, πολιτικός, βουλευτής και πρώην πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (8 Φεβρουαρίου 2004 – 18 Μαρτίου 2012), ενώ διετέλεσε και 11ος πρωθυπουργός της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας (6 Οκτωβρίου 2009 – 11 Νοεμβρίου 2011), μετά τη νίκη του κόμματος στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009.

Γιώργος Α. Παπανδρέου

Ας επιλέξουν οι πολίτες τον σοσιαλιστή υποψήφιο πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής | Άρθρο | 17.10.2017

«Να ηττηθούν οι ιδέες και οι πρακτικές της συντήρησης» | Άρθρο στην εφημερίδα Τα Νέα 03.09.2018

Τοποθέτηση στην Επιτροπή της Βουλής για την ιατρική κάνναβη | 01.03.2018

Για το θάνατο του Τζαλάλ Ταλαμπανί | 03.10.2017

Γκουτέρες, Σάντσεθ και Παπανδρέου στη ΣΔ, στην έδρα του ΟΗΕ | Γραφείο Τύπου 14.07.2017

Επανεκλογή Γιώργου Α. Παπανδρέου στην Προεδρία της Σοσιαλιστικής Διεθνούς | 03.03.2017

Για το θάνατο του Γιάννη Κουνέλλη | 18.02.2017

 

Ομιλία στο Συνέδριο του Ελληνικού Κέντρου Ευρωπαϊκών Μελετών (ΕΚΕΜΕ)

Καλημέρα σας αγαπητοί συνάδελφοι, κυρίες και κύριοι, θα ήθελα να χαιρετίσω τη συμβολή του Πανεπιστημίου Αθηνών για τη διοργάνωση του συνεδρίου αυτού, καθώς και την βοήθεια του Πρύτανη Καθηγητή κ. Μπαμπινιώτη.

Το Ελληνικό Κέντρο Ευρωπαϊκών Μελετών και Ερευνών μπορεί να υπερηφανεύεται, ότι το σημερινό διεθνές συνέδριο με τη συνεργασία της Trans European Studies Association, προσθέτει ένα σημαντικό σημείο αναφοράς στην πλούσια επιστημονική δραστηριότητα που έχει σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Καλωσορίζουμε γι’ αυτό, τον Γενικό Γραμματέα της Trans European Studies Association τον κ. Christian Franck.
Παράλληλα θα ήθελα να απευθύνω ιδιαίτερες ευχαριστίες στον Πρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου Ευρωπαϊκών Μελετών και Ερευνών τον κ. Γιάννη Σουριαδάκι και στο Διευθυντή κ. Νίκο Φραγκάκη. Αυτοί είχαν την ευθύνη της διοργάνωσης αυτής.

Επιτρέψτε μου επίσης να χαιρετίσω και την παρουσία όλων όσων συμμετέχουν στο συνέδριο αυτό, βλέπω συναδέλφους τον κ. Θεόδωρο Πάγκαλο που είναι γνώστης από τη μεγάλη του εμπειρία στα ευρωπαϊκά θέματα και βεβαίως τον κ. Βασιλείου τον πρώην Πρόεδρο της Κύπρου και βεβαίως διαπραγματευτή για την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αφού αναφέρθηκα στο ρόλο του ΕΚΕΜΕ της “TEPSA” στην οργάνωση του παρόν συνεδρίου, θα ήθελα να παρουσιάσω συνοπτικά το γενικό πλαίσιο και τις προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας.

Πρώτα από όλα θα ήθελα να παρουσιάσω κάποια γενικά χαρακτηριστικά τα οποία έχει η Ελληνική Προεδρία. Αναλαμβάνει αμέσως μετά τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στις 12 Δεκεμβρίου αποφασίζεται και νομίζω ότι θα έχει ένα σημαντικό έργο να επιτελέσει στην πρώτη προσαρμογή και στις μεγάλες προκλήσεις που ανοίγονται στο πρώτο αυτό εξάμηνο για τη νέα αυτή Ευρώπη.

Ίσως μια πρώτη θεματική θα είναι το θέμα της δημοκρατίας της Ευρώπης, που σε μεγάλο βαθμό συζητείται αυτή τη στιγμή μέσα στη Διάσκεψη που έχει οργανωθεί, που προεδρεύει ο κ. Ζισκάρ Ντ ‘Εστέν και που αυτή η έννοια είναι ιδιαίτερα σημαντική, ώστε να μπορούμε να βοηθήσουμε και να συμβάλλουμε στη διαδικασία αυτή της Διάσκεψης, ώστε να αναδειχθούν οι προκλήσεις της πολιτικής, οι συγκεκριμένες επιπτώσεις πολιτικών, ώστε να ενδυναμώσουμε τους δημοκρατικούς θεσμούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ακριβώς επειδή και η Διάσκεψη θα συμπέσει με την Ελληνική Προεδρεία, η τελευταία φάση της και βεβαίως θα πρέπει να παρουσιαστούν τα αποτελέσματά της στο ευρωπαϊκό κοινό.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό διότι θέλουμε να αναδείξουμε όσο γίνεται τον πολίτη, τη συμμετοχή του πολίτη, τα νέα πλεονεκτήματα και προκλήσεις για τον Ευρωπαίο πολίτη σε αυτή τη νέα Ευρώπη και βεβαίως τους νέους ορίζοντες για τον πολίτη που ανοίγονται με τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το τονίζω αυτό, διότι υπάρχει ακόμη στον πολίτη, ένας έντονος ευρωσκεπτικισμός και πιστεύω ότι η εμβάθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την εμβάθυνση των δημοκρατικών θεσμών, της λειτουργίας των θεσμών, της αποτελεσματικότητας των θεσμών, που είναι συνδεδεμένη όμως αυτή η έννοια με τη δημοκρατία, είναι η απάντηση.

Θέλω απλώς εδώ να αναφερθώ ότι πρόσφατα το ευρωβαρόμετρο έχει αναδείξει ότι το 64% των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν έχει ακούσει καν για τη Διάσκεψη η οποία γίνεται, ενώ το 25% και μόνο έχει εμπιστοσύνη για τις διαδικασίες που ακολουθούνται.

Ευτυχώς βεβαίως που υπάρχει η Διάσκεψη η οποία ήδη αποτελεί μια συμμετοχική διαδικασία, έχουν συμμετάσχει μέσα από –όπως λέγονται- hearings συζητήσεις και τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και άρα είναι μια απαραίτητη διαδικασία, που έχει ενδυναμώσει τη φωνή των Ευρωπαίων πολιτών στη συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης.

Οπωσδήποτε θα πρέπει να δούμε τα άμεσα προβλήματα που δημιουργούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τη διεύρυνση, αλλά και παράλληλα να δούμε την μέσο και μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της Ευρώπης.

Άρα η έννοια της βιώσιμης Ευρώπης, της βιώσιμης ανάπτυξης που δεν είναι απλώς μια οικονομική έννοια, αλλά είναι μια έννοια που σχετίζεται με τους δημοκρατικούς θεσμούς, τους συμμετοχικούς θεσμούς, την έννοια της ειρήνης, την έννοια του περιβάλλοντος και βεβαίως της οικονομικής βιωσιμότητας της Ευρώπης και γενικότερα της κοινωνίας, είναι μια δεύτερη σημαντική έννοια για το μέλλον της Ευρώπης.

Ένα τρίτο σημαντικό ζήτημα ως θεματική, είναι ότι με τη διεύρυνση της Ευρώπης και αποκτά η Ευρώπη ένα νέο ρόλο, αλλά αποκτά και νέους ορίζοντες. Δεν λέω σύνορα, λέω νέους ορίζοντες. Διότι νομίζω ότι θα κοιτά όχι προς τα μέσα και μόνο, αλλά θα κοιτά και προς τα έξω, με το νέο της ρόλο, αλλά και με τους νέους γείτονες.

Η Ευρώπη διευρύνεται και προς ανατολάς και προς το νότο και είναι σημαντικό να δούμε την νέα γεωγραφία που έχουμε μετά από αυτή τη διεύρυνση. Αυτή η νέα γεωγραφία, απαραίτητα, σημαίνει ότι θα πρέπει να δημιουργήσουμε νέες γέφυρες συνεργασίας, θα έλεγα και γέφυρες δημοκρατίας, γέφυρες ειρήνης, γέφυρες οικονομικής και βιώσιμης ανάπτυξης με τις γειτονικές μας χώρες κατ’ αρχήν, αλλά όχι μόνο.

Αυτό σημαίνει την αναβίωση, την ενδυνάμωση των διαδικασιών όπως είναι της Ευρωμεσογειακής Συνεργασίας -θα έχουμε κατά τη διάρκεια της Προεδρίας μας μια άτυπη συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών της Ευρωμεσογειακής Συνεργασίας- και βεβαίως την ενδυνάμωση των σχέσεών μας με τη Ρωσία, με την Ουκρανία, με τον Καύκασο. Είναι οπωσδήποτε απαραίτητες αυτές οι προτεραιότητες, καθώς βεβαίως και μια διαδικασία της ενσωμάτωσης, της ολοκλήρωσης της Ευρώπης προοπτικά και με τη Ν.Α. Ευρώπη.

Εδώ η Ελλάδα έχει ταχτεί υπέρ της ημερομηνίας για τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Θα είναι κάτι που θα αποφασιστεί στην Κοπεγχάγη, αλλά φαίνεται ότι θα μπορέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση να ορίσει το 2007 ως στόχο ημερομηνίας ένταξης των δύο αυτών χωρών. Έχουμε τις συμφωνίες σταθεροποίησης και σύνδεσης με τα δυτικά Βαλκάνια όπως τα αποκαλούμε και βεβαίως την υποψηφιότητα της Τουρκίας.

Μέσα στη μακροπρόθεσμη συζήτηση για τη νέα Ευρώπη, αυτά είναι θέματα τα οποία πρέπει οπωσδήποτε να αντιμετωπίσουμε και η Ελλάδα είναι ταγμένη για την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση της ευρύτερης περιοχής.

Θα ήθελα λέγοντας αυτά ως γενικές θεματικές, να τονίσω κάποια πιο συγκεκριμένα που έχουν σχέση με τις προτεραιότητές μας.

Η διαπραγμάτευση της διεύρυνσης θα σημάνει ότι οι πρώτοι μήνες του 2003, το τέλος της διαπραγμάτευσης της διεύρυνσης θα απαιτήσει μια εντατική εργασία για την υπογραφή της Συνθήκης Διεύρυνσης. Θα έχουμε τη γνωμοδότηση της Επιτροπής, την έκδοση σύμφωνης γνώμης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και μετά την υπογραφή στις 16 Απριλίου, εδώ στην Αθήνα και την επικύρωση των νέων Συνθηκών από τα εθνικά Κοινοβούλια.

Παράλληλα στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα υπάρξει μια φάση συζήτησης για το μέλλον των κοινών πολιτικών, όχι μόνο των 15 αλλά και των 25 χωρών.

Σε ό,τι αφορά το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης, ελπίζουμε ότι θα υπάρξει η δυνατότητα να κλείσει η συνέλευση μέχρι τότε, που συζητείται σήμερα για το μέλλον της Ευρώπης, ώστε να μπορέσουμε να καταθέσουμε μια πρόταση που θα ανοίξει το δρόμο για τη Διακυβερνητική Διάσκεψη τους μήνες που έπονται της Ελληνικής Προεδρίας.

Παράλληλα μέσα στην Προεδρεία μας, θα έχουμε τη συζήτηση για την αναμόρφωση της αγροτικής πολιτικής. Ένα επίμαχο ζήτημα, το οποίο και πρόσφατα στις Βρυξέλλες συζητήσαμε, παίρνοντας κάποιες πρώτες αποφάσεις, αλλά οπωσδήποτε η Προεδρεία μας θα έχει το σημαντικό και ίσως και δύσκολο έργο, να βρει την συμβιβαστική πρόταση πάνω στην ενδιάμεση συζήτηση, ενδιάμεση θεώρηση της μελλοντικής αγροτικής πολιτικής.

Να τονίσω και πάλι ότι σε ό,τι αφορά τους γείτονές μας θα έχουμε στη Θεσσαλονίκη τη συζήτηση με τους Βαλκάνιους γείτονές μας. Θα γίνει αμέσως μετά το Sommet όπου εκεί έχουμε να δώσουμε ένα σημαντικό ευρωπαϊκό μήνυμα ότι το δικό τους μέλλον είναι μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως και βεβαίως κατά τη διάρκεια της δικής μας Προεδρίας, θα πρέπει να συνεχιστεί η σχέση Ευρώπης – Τουρκίας, η συνεργασία μαζί τους για τη δική τους ευρωπαϊκή πορεία.

Θέλω εδώ να τονίσω ότι είναι πολύ σημαντικό ότι η διεύρυνση ήδη θα συμπεριλάβει χώρες όχι μόνο της Ανατολικής αλλά και της Νότιας Ευρώπης, μεταξύ των οποίων είναι και η Κύπρος. Για την Ελλάδα όπως γνωρίζετε, είναι ιδιαίτερα σημαντική αυτή η εξέλιξη και θέλω να τονίσω ότι νομίζω πως όλοι μας ευχόμαστε για την επίλυση του Κυπριακού και μάλιστα και μέχρι τη 12η Δεκεμβρίου στην Κοπεγχάγη.

Παράλληλα όμως θέλω να τονίσω ότι εάν αυτό δεν καταστεί δυνατό, η Κύπρος θα ενταχθεί ως έχει, αλλά βεβαίως θα πρέπει να υπάρξει η δυναμική, ώστε στην επόμενη φάση, να μπορέσει να υπάρξει λύση για το Κυπριακό. Άρα και στην Κοπεγχάγη, εφόσον δεν έχουμε μια λύση, θα πρέπει να διαμορφώσουμε τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε να μπορέσει να γίνει η επίλυση του Κυπριακού.

Όμως η πρώτη μας προσπάθεια βεβαίως μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου είναι να κάνουμε ό,τι μπορούμε για την επίλυση αυτού του μεγάλου προβλήματος, που ταλανίζει την περιοχή μας, εδώ και πολλά χρόνια.

Οι διεθνείς μας επιταγές σε ό,τι αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση σχηματοποιούνται στο σημερινό διεθνές περιβάλλον. Η διεθνής εξέλιξη της τρομοκρατίας, αλλά θα έλεγα εδώ η Ευρώπη έχει να παίξει σημαντικό ρόλο στο να δει τις σύνθετες ρίζες πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές του προβλήματος αυτού και πως πιο αποτελεσματικά, ακριβώς αξιολογώντας αυτές τις ρίζες, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ή αν θέλετε και παράλληλα η αειφόρος ανάπτυξη, η βιώσιμη ανάπτυξη, ένα μεγάλο θέμα που συζητήσαμε στο Γιοχάνεσμπουργκ, σημαίνει ότι μοντέλα ανάπτυξης που συμβάλλουν στην καταπολέμηση της φτώχειας, στον περιορισμό των κοινωνικό-οικονομικών ανισοτήτων, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην ενδυνάμωση των δημοκρατικών θεσμών, είναι οπωσδήποτε ένα απαραίτητο στοιχείο για τη σταθερότητα, για την ειρήνη και για την καταπολέμηση βεβαίως της τρομοκρατίας.

Θα έλεγα ακόμη ότι η επαναβεβαίωση του ρόλου του Διεθνούς Δικαίου και των διεθνών θεσμών, νομίζω ότι οι πρόσφατες εξελίξεις σε ό,τι αφορά το Ιράκ, μας δίνουν μια ελπίδα ότι κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας θα μπορέσουμε να δούμε μια ειρηνική διευθέτηση του προβλήματος που αφορά στο Ιράκ και όχι μια πολεμική σύγκρουση.

Άρα θα πρέπει να χαιρετίσουμε το ότι ο ΟΗΕ κατάφερε με τις κινήσεις που έκανε, να αναδειχθεί ως πολύ σημαντικός φορέας Διεθνούς Δικαίου και ας ελπίσουμε ότι η απάντηση του Σαντάμ Χουσεϊν, πράγματι στην πράξη θα υλοποιηθεί.

Μεγάλα θέματα της Ελληνικής Προεδρίας θα είναι η διεύρυνση της Ένωσης, η υπογραφή της Συνθήκης Διεύρυνσης, η παρακολούθηση των υποψηφίων στην πορεία ενσωμάτωσης και εφαρμογής του κεκτημένου. Γνωρίζετε ότι θα υπάρξει μια διαδικασία θεώρησης, παρακολούθησης των υποψηφίων και στο δεύτερο εξάμηνο του 2003, θα συνταχθεί από την Επιτροπή συγκεκριμένη έκθεση προόδου στον τομέα αυτό.

Στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου μετά από τη θετική έκβαση του ιρλανδικού δημοψηφίσματος, θα τεθεί σε εφαρμογή κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας η Συνθήκη της Νίκαιας. Απαιτεί προσαρμογή της τρέχουσας νομοθετικής διαδικασίας, όπου προβλέπεται και η Αρχή της συναπόφασης.

Άρα θα έχουμε κάποιο πλέον πολύ σημαντικό στοιχείο, πέραν της προσαρμογής μας το πρώτο εξάμηνο σε 25 μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή σε νέα 10 μέλη, βεβαίως θα είναι ως παρατηρητές κατά τη διάρκεια της δικής Προεδρίας, αλλά ήδη θα υπάρξει μια πρώτη προσαρμογή, θα υπάρξει η ανάγκη να προσαρμόσουμε και τη λειτουργία των θεσμών με τη νέα Συνθήκη της Νίκαιας.

Σε ό,τι αφορά την οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή της Ευρώπης, έχουμε τη διαδικασία της Λισσαβόνας, το Εαρινό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον Μάρτιο, όπου σε ανώτατο επίπεδο θα εξεταστεί η κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική σύνδεση με την κατάσταση της Ένωσης.

Ουσιαστικά, θα έχουμε μια εξέταση μετά από 3 χρόνια, της πορείας του 10ετούς φιλόδοξου προγράμματος για μια Ευρώπη που θα είναι πλέον ανταγωνιστική, δυναμική, στηριγμένη στη γνώση της παγκόσμιας οικονομίας, ικανής να διασφαλίσει τη βιώσιμη ανάπτυξη, με περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας και ενισχυμένη κοινωνική συνοχή.

Άρα θα εξετάσουμε την πρόοδο αυτής της διαδικασίας και την πορεία του προγράμματος, όπου υστερεί των αρχικών φιλοδοξιών. Δεύτερον, να χαράξουμε μια στρατηγική προσανατολισμού για ρεαλιστικούς στόχους για τη διατήρηση της ζωτικότητας, της διαδικασίας της Λισσαβόνας.

Μέσα από αυτό, θα πρέπει να επιδιώξουμε την στηριγμένη σε γνώση ευρωπαϊκή οικονομία knowledge based European economy, την επιχειρηματικότητα και το ρόλο των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων -εδώ υπάρχει μια γνωστή πρωτοβουλία του Έλληνα Πρωθυπουργού με το Ολλανδό ομόλογό του- και τη δυνατότητα από την ολοκλήρωση της διασύνδεσης της Ευρώπης, δηλαδή την ανάπτυξη δικτύων ενέργειας,
μεταφορών, πιθανώς ακόμη και την εφαρμογή του ενιαίου ευρωπαϊκού ουρανού, δυνατότητα ολοκλήρωσης και της χρηματοπιστωτικής αγοράς.

Έχουμε βεβαίως μέσα στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης τη διαμόρφωσης ενεργούς πολιτικής για την πλήρη απασχόληση «Περισσότερες και καλύτερες θέσεις εργασίας», είναι το σύνθημα μέσω του συγχρονισμού των εργαλείων μακροοικονομικής πολιτικής και πολιτικής απασχόλησης, προώθηση της κοινωνικής συμμετοχής (εδώ έχουμε θέματα που ενισχύουν τις ποιοτικές πτυχές της εργασίας), το σύστημα των κοινωνικών παροχών.

Την αντιμετώπιση των δημογραφικών εξελίξεων, κατάλληλη αναμόρφωση του συνταξιοδοτικού συστήματος και των συστημάτων υγείας. Τη διασφάλιση μελλοντικής ευημερίας και ποιότητας ζωής, σύμφωνα και με τις αποφάσεις μας στο Γιοχάνεσμπουργκ.

Ένας επίσης πολύ σημαντικός τομέας κατά τη διάρκεια της Προεδρίας μας θα είναι ο χώρος ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης.

Εδώ ειδικότερα θα πρέπει να δούμε το πρόβλημα που έχουμε συζητήσει και στη Σεβίλλη, είναι το θέμα της μεταναστευτικής πολιτικής, όπου η Ελλάδα θέλει να συμβάλλει ώστε να μπορέσει πια πιο συντονισμένα και πιο αποτελεσματικά να αντιμετωπίσει το ζήτημα της μεταναστευτικής πολιτικής η Ευρώπη.

Έχουμε νομίζω αρκετά εργαλεία, αρκετές πολιτικές, οι οποίες όμως σε μεγάλο βαθμό δεν είναι συντονισμένες, και έχουμε βεβαίως να αντιμετωπίσουμε όχι μόνο τη λαθρομετανάστευση, όχι μόνο το πρόβλημα, το θέμα του ασύλου, αλλά έχουμε και να αντιμετωπίσουμε τη σωστή ενσωμάτωση, ένταξη, των μεταναστών στις κοινωνίες μας, στις ευρωπαϊκές κοινωνίες παράλληλα σε συνεργασία και με τις Τρίτες χώρες, τις χώρες από όπου προέρχονται οι μετανάστες.

Είναι νομίζω μια πολύ σημαντική προσπάθεια η οποία ξεκίνησε με προηγούμενες Προεδρίες και που θέλουμε να διαμορφώσουμε μια διαδικασία, όπου όλοι και περισσότερο θα συντονίζονται οι πολιτικές μας και θα είμαστε πιο αποτελεσματικοί.

Θέλουμε παράλληλα στον τομέα της μετανάστευσης να αναδείξουμε μια πιο ουσιαστική συζήτηση μέσα στις ευρωπαϊκές κοινωνίες, η ξενοφοβία και ο ρατσισμός που βλέπουμε να αναδεικνύονται κατά καιρούς σε πολλές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ηπείρου, πρέπει να αντιμετωπιστούν με μια πιο νηφάλια συζήτηση από τα πολλά πλεονεκτήματα τα οποία έχει η Ευρώπη και έχουν οι ευρωπαϊκές κοινωνίες από τη μετανάστευση και ιδιαίτερα αν αυτή η μετανάστευση είναι ρυθμισμένη, αν αυτή είναι οργανωμένη αν αυτή έχει μια συγκεκριμένη στόχευση και πολιτική.

Τον πλούτο λοιπόν των πολιτισμών, των ικανοτήτων, του ανθρώπινου δυναμικού που φέρνει η μετανάστευση στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο. Στο ίδιο πλαίσιο θα ήθελα να τονίσω ότι θα δοθεί έμφαση στην ενίσχυση της εσωτερικής ασφάλειας, μέσω της αστυνομικής συνεργασίας, της οικοδόμησης ενός ενιαίου δικαστικού χώρου, στη διαπραγμάτευση συμφωνιών επανεισδοχής ως βασικής πτυχής της εξωτερικής διάστασης της συνεργασίας τους στους τομείς δικαιοσύνης και εσωτερικών υποθέσεων σε ότι αφορά τη λαθρομετανάστευση.

Υπάρχουν βεβαίως και οι εξωτερικές σχέσεις και ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον κόσμο. Αν θέλετε η Ευρώπη ως παράγων ειρήνης και συνεργασίας. Θα κληθεί να διαχειριστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση τις εξωτερικές της σχέσεις με τις δέκα νέες χώρες, άρα λοιπόν και με τα νέα σύνορα όπως τόνισα, τους νέους ορίζοντες, τις χώρες της Μεσογείου, της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, της Ρωσίας, της Ουκρανίας και του Καυκάσου.

Εδώ νομίζω ότι θα πρέπει να δούμε την όπως λέγεται, πολλαπλή γεωμετρία των σχέσεων μας, από την ενταξιακή πορεία μερικών γειτόνων μας μέχρι και μιας νέας συνεργασίας, συμμαχίας, γέφυρας αν θέλετε, να οικοδομήσουμε μια Ευρώπη πραγματικά ειρηνική και δημοκρατική.

Όπως πολλές φορές τονίζουμε, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι απλώς μια γεωγραφική έννοια, αλλά είναι και μια έννοια αξιών, μια κοινότητα αξιών. Πάνω σ’ αυτές τις αξίες μπορούμε να κτίσουμε και τη σχέση μας με την ευρύτερη Ευρώπη, με τους νέους γείτονες μας, που θα προκύψουν από τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στα πλαίσια ακριβώς της προσπάθειας αυτής προγραμματίζεται όπως σας είπα, διάσκεψη τύπου Ζάγκρεμπ 2, με βασικό στοιχείο την περαιτέρω εμβάθυνση της διαδικασίας σταθεροποίησης και σύνδεσης των βαλκανικών χωρών και την αναβάθμιση της ιδιότητας του potential candidate που ως γνωστό έχει δοθεί στις χώρες αυτές, εν δυνάμει υποψήφιες χώρες όπως έχει ονομαστεί.

Στον χώρο Μεσογείου και Μέσης Ανατολής, ακολουθώντας τις κατευθύνσεις της συνάντησης της Βαλένθια του Απριλίου του 2002, θα δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην τόνωση της διαδικασίας της Βαρκελώνης.

Πάρα πολλοί έχουν τονίσει ότι αυτό έχει εξασθενήσει, και νομίζω ότι αυτή την εποχή, αυτή τη στιγμή, το θέμα της συνεργασίας μας, με τα κράτη της Βορείου Αφρικής, της Μεσογείου είναι απολύτως μεγάλη, ιδιαίτερη προτεραιότητα.

Μέσα σ’ αυτό ο διαπολιτισμικός διάλογος, ο διάλογος των πολιτισμών, η αντιμετώπιση των θεμάτων ασφαλείας, τα θέματα δημοκρατίας, τα θέματα οικονομικής ανάπτυξης, οπωσδήποτε θα είναι ιδιαίτερης σημασίας.

Θα υπάρξουν συναντήσεις Υπουργών Εξωτερικών και Υπουργών Ενέργειας. Η συμφωνία με το Ιράν και η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων της συμφωνίας με τη Συρία, θα αποτελέσουν επίσης κρίσιμα ζητήματα, στο προσεχές 6μηνο και βέβαια η ειρηνευτική διαδικασία στη Μέση Ανατολή που μας προβληματίζει ως Ευρώπη λόγω της στασιμότητας και των αλλεπάλληλων εμποδίων.

Η Ένωση έχει ιδιαίτερη σχέση με τη Ρωσία, θα έλεγα ότι μετά από τη συμφωνία στη Ρώμη μεταξύ ΝΑΤΟ και Ρωσίας, έχουμε μια πολύ σημαντική πρόκληση με την ΚΕΠΠΑ, δηλαδή με την ανάπτυξη της αμυντικής μας συνεργασίας, ως Ευρωπαϊκή Ένωση με τη Ρωσία και θα υπάρξει συνάντηση Κορυφής στην Αγία Πετρούπολη, όπου πέραν του πανηγυρικού χαρακτήρα η Προεδρία μας θα ασχοληθεί με την αναθεώρηση της κοινής μας στρατηγικής με τη Ρωσία που όπως θα θυμάστε ξεκίνησε με την Ελληνική Προεδρία το Συμβούλιο Κορυφής υπεγράφη στην Κέρκυρα, θα θυμάται πολύ καλά ο κ. Θεόδωρος Πάγκαλος, ο οποίος ήταν και υπεύθυνος τότε για την Προεδρία.

Στον τομέα της αναπτυξιακής πολιτικής, ιδιαίτερη σημασία θα δοθεί, στην οικονομική, εταιρική σχέση, economic partnership agreements με την Υπουργική Συνάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ΑΚΕ, τον Μάιο του 2003.

Όπως γνωρίζετε επίσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συναντηθεί σε επίπεδο κορυφής με την Αφρική στη Λισσαβόνα, είναι ένας σημαντικός σταθμός της Προεδρίας, πάλι τα θέματα τα αναπτυξιακά θα έχουν ως βασική προτεραιότητα καθώς βεβαίως περιοχές που βρίσκονται σε κρίση όπως οι Μεγάλες Λίμνες, το Σουδάν, η Ακτή Ελεφαντοστού, Σομαλία, Ζιμπάμπουε, που ζητούν ιδιαίτερη προσοχή.

Χώρα Λατινικής Αμερικής, διαπραγματεύσεις σύναψης συμφωνίας σύνδεσης με το Μercosur θα απασχολήσουν την Προεδρία και βεβαίως η Ασία, περιοχές όπως η σχέση μας με το Πακιστάν, την Ινδία, το Αφγανιστάν, κρίσιμες συναντήσεις με την Κίνα, Ιαπωνία και Κορέα. Είναι μέσα στην Προεδρία την Ελληνική.

Τέλος, δεν το βάζω όμως ως αξιολογικά τέλος σε ότι αφορά τις συναντήσεις μας με χώρες, είναι ο διατλαντικός διάλογος, ΗΠΑ και Καναδά. Εδώ νομίζω ότι η ανάδειξη ενός πολύ πιο ουσιαστικού διαλόγου γύρω από τα θέματα ασφάλειας, γύρω από τα θέματα αντιμετώπισης των νέων προκλήσεων σε διεθνές επίπεδο, είναι απαραίτητο και είναι απαραίτητο να ξεφύγει ο διάλογος, από τον στενό υπηρεσιακό ή διπλωματικό, αν θέλετε, πολιτικών προϊσταμένων των Υπουργείων Εξωτερικών αλλά και των Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων και να ανοίξει ένας ουσιαστικότερος διάλογος με θεσμούς πιο συμμετοχικούς, όπως είναι το Ευρωκοινοβούλιο και το Κογκρέσο.

Εδώ ήδη έχω μιλήσει με τον Πρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου τον κ. Πατ Κόξ ο οποίος θέλει στενά να συνεργαστούμε προς αυτή την κατεύθυνση. Στην εμπορική πολιτική έχουμε έναν γύρο «ντόχα» εν όψει της 5ης Υπουργικής Συνάντησης του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου στο Κανκούν τον Σεπτέμβριο του 2003. Στην ευρωπαϊκή πολιτική ασφάλειας και άμυνας, βασική προτεραιότητα είναι η ολοκλήρωση ζητημάτων που θα επιτρέψουν την επίτευξη εντός του 2003, της πλήρους επιχειρησιακής ικανότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τη βελτίωση στρατιωτικών δυνατοτήτων που να επιτρέψουν στην Ένωση να αναλάβει αυτοδύναμα ή μη, αποστολές τύπου Πέτερσμπουργκ, τη διεύρυνση και εμβάθυνση συνεργασίας με το ΝΑΤΟ, αναγκαίες προσαρμογές για την ομαλή ενσωμάτωση νέων χωρών στον μηχανισμό της ΕΠΑ, σύσφιξη σχέσεων με τις Τρίτες Χώρες, Ρωσία-Μεσόγειος-Βαλκάνια.

Τομέα της πολιτικής διαχείρισης των κρίσεων, σ’ αυτό τον τομέα στόχος μας είναι να ολοκληρώσουμε πτυχές του επιχειρησιακού πλαισίου, όπως είναι η πολιτική προστασία που συνδέονται με τα θέματα της πολιτικής προστασίας, τη δημόσια διοίκηση, το κράτος δικαίου και της αστυνομίας.

Τέλος θα ήθελα να κλείσω λέγοντας ότι το έτος 2003 είναι έτος ατόμων με ειδικές ανάγκες, είναι το 2004 έτος εκπαίδευσης μέσω αθλητισμού και βεβαίως, η Ελλάδα, θα φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το 2004 στην Αθήνα.

Διαθέτοντας αν θέλετε, χρονικά, το πλεονέκτημα της διαδοχικής πραγματοποίησης δυο σημαντικών γεγονότων, η Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την μια πλευρά και οι Ολυμπιακοί Αγώνες από την άλλη, θα επιδιώξουμε να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες που παρέχει το κοινοτικό πλαίσιο, για την ανάδειξη, όχι μόνο των Ολυμπιακών Αγώνων αν θέλετε, αλλά των θεμάτων παιδείας, πολιτισμού και αθλητισμού για την ανάδειξη των ευρωπαϊκών αξιών.

Μέσα στη νέα Ευρώπη την οποία δημιουργούμε, ο Ευρωπαίος πολίτης, αναζητά όχι μόνο την ιδιαίτερη του ταυτότητα, αλλά αναζητά όλο και περισσότερο και τη συνεκτική ταυτότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Εδώ η παιδεία, ο πολιτισμός και ο αθλητισμός μπορούν να παίξουν ιδιαίτερα για τη νέα γενιά αλλά όχι μόνο, έναν τεράστιο καθοριστικό ρόλο όπως θα μας έλεγε και ο Ζαν Μονέ, πριν από πολλά χρόνια.

Έτσι λοιπόν θα αποτελέσει και αυτό αντικείμενο επεξεργασίας προτάσεων, που θα συμβάλλουν, στην επέκταση αλλά και στην καλύτερη αξιοποίηση προγραμμάτων, στους τομείς αυτούς, ώστε να μπορεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να αναπτύσσεται με μια κοινή ταυτότητα σεβόμενη πάντα τις ιδιαίτερες ταυτότητες της κάθε χώρας και της κάθε περιοχής.

Μέσα σ’ αυτό η πρόταση μας, για την υλοποίηση και της Ολυμπιακής εκεχειρίας, μια παλιά παράδοση, εμπνέει ιδιαίτερα και νομίζω ότι η Ελλάδα αλλά και πολλές άλλες χώρες, το στηρίζουν με ενθουσιασμό.

Η Ελληνική Προεδρεία θα προάγει την έννοια των κοινών αξιών, της δημοκρατίας και της ειρήνης που συνδέονται βεβαίως και με τις δικές μας παραδόσεις αλλά και ιδιαίτερα με την παράδοση της ολυμπιακής εκεχειρίας στη νέα Ευρώπη, αναβιώνοντας, αν θέλετε, μια αρχαία ιερή παράδοση, η Ελλάδα ελπίζει ότι μπορεί να κάνει μια μικρή μεν, αλλά σημαντική δε συμβολή στην παγκόσμια ειρήνη.

Ελπίζω ότι η ένθερμη υποστήριξη της πρωτοβουλίας θα ενισχυθεί έτσι ώστε οι προσπάθειες για κατάπαυση εχθροπραξιών κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων να γίνει πραγματικότητα και η Ευρώπη να βρεθεί στην πρωτοπορία αυτής της προσπάθειας.

Όπως βλέπετε, χρειάστηκε αρκετός χρόνος να σας δώσω μια περιγραφή των προτεραιοτήτων, ή μάλλον των θεμάτων, που η Ελληνική Προεδρεία θα χειριστεί. Είναι μια, θα έλεγα, πάρα πολύ μεγάλη πρόκληση η Ελληνική Προεδρεία, διότι έρχεται ακριβώς μετά από τη διεύρυνση, έρχεται σε μια εποχή μεγάλων προσαρμογών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, νέων συζητήσεων για το μέλλον της Ευρώπης, ανησυχιών από τη μια πλευρά του Ευρωπαίου πολίτη, αλλά και ελπίδων από την άλλη πλευρά.

Και σ’ αυτή τη διαχείριση και σ’ αυτή τη προσπάθεια, της Ελληνικής Προεδρίας, που είναι όπως κάθε Προεδρία μόνο έξι μήνες, και άρα λοιπόν οι φιλοδοξίες μας πρέπει να είναι μετρημένες, υπολογίζουμε στη συμπαράσταση σας, πρακτική, ουσιαστική, για την επίτευξη αυτών των στόχων, αλλά βεβαίως ελπίζουμε και στη βοήθεια σας, πραγματικά το όραμα της Ευρώπης να εμπνέει όλο και περισσότερο, όχι μόνο τους ευρωπαϊκούς λαούς, αλλά να αποτελεί ένα πρότυπο δημοκρατίας, ειρήνης και συνεργασίας για πάρα πολλές περιοχές ανά την Υφήλιο.

Ευχαριστώ πάρα πολύ.

Διαβάστε επίσης