Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου (16 Ιουνίου 1952) είναι Πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς, πολιτικός, βουλευτής και πρώην πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (8 Φεβρουαρίου 2004 – 18 Μαρτίου 2012), ενώ διετέλεσε και 11ος πρωθυπουργός της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας (6 Οκτωβρίου 2009 – 11 Νοεμβρίου 2011), μετά τη νίκη του κόμματος στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009.

Γιώργος Α. Παπανδρέου

«Όρος επιβίωσης, η οικοδόμηση μιας νέας, σύγχρονης δημοκρατίας» | Ομιλία 21.07.2019

Για τη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Πάτρας | Δήλωση 15.07.2019

«Η καθημερινή ασφάλεια και ευημερία των πολιτών περνάει και από το περιβάλλον» | Δήλωση 14.07.2019

«Ο αγώνας που δίνουμε, είναι αγώνας για την ανασυγκρότηση της χώρας» | Δήλωση 27.06.2019

Παπανδρέου από το ΕΑΠ: «η δημιουργικότητα, η εξωστρέφεια και η καινοτομία, θα πρέπει να είναι ο οδηγός μας» | Δήλωση | 26.06.2019

Ο αποχαιρετισμός του Γιώργου Α. Παπανδρέου στο Ροβέρτο Σπυρόπουλο | 25.06.2019

«Με τον Γιάννη γιορτάζει μία Ελλάδα ευκαιριών, δημοκρατίας και ελευθερίας» | 25.06.2019

 

Ομιλία στο Συμπόσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης

Κυρίες και Κύριοι,

Θα ήθελα να τονίσω ότι δυστυχώς τα τελευταία χρόνια παρ’ όλες τις πολύ σημαντικές αποφάσεις που οι αρχηγοί κρατών πήραν στη Σύνοδο Κορυφής του Τάμπερε, σχετικά με τα θέματα μετανάστευσης, ασύλου και τις πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες της Commission, προτάσεις οδηγιών για θέματα ένταξης και ενσωμάτωσης μεταναστών. Μάλιστα επί της Προεδρίας μας είχαμε μία σημαντική επιτυχία να συμφωνηθεί η οδηγία για τη συνένωση οικογενειών και έχουμε και πρόσφατα στο Λουξεμβούργο τη συμφωνία για τους μακρά διαμένοντες μετανάστες.

Αυτά οπωσδήποτε θα συμβάλλουν. Δυστυχώς, όμως, τα τελευταία χρόνια, στην Ευρώπη, είχαμε επιτρέψει στις πιο ακραίες φωνές να μονοπωλήσουν τη συζήτηση γύρω από το θέμα της μετανάστευσης και ίσως να οδηγήσουν ακόμα περισσότερο τη συζήτηση γύρω από τη στενή έννοια πώς φυλάσσουμε τα σύνορά μας, σαν να είναι η μόνη πτυχή ή ίσως και η λύση του προβλήματος στο θέμα αυτό.

Βεβαίως θεωρούμε ότι μία τέτοια λογική, δεν μπορεί παρά να είναι, όπως είπε και η προηγούμενη ομιλήτρια, Κα Κατσέλη, αποτυχημένη. Πιστεύουμε ότι δεν θα πετύχει αν μείνουμε μόνο σε αυτή την πτυχή, σημαντική μεν, αλλά, η οποία είναι ένα μέρος του όλου ζητήματος.

Και πρέπει να είμαστε πια ειλικρινείς, να ενημερώσουμε και εμείς το κοινό μας ότι η πολιτική μηδενικής μετανάστευσης δεν αποτελεί λύση για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η αύξηση του αριθμού των μεταναστών θεωρώ ότι είναι αναπότρεπτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Είναι, όμως, απόλυτα αναγκαία η ορθή διαχείριση της μετανάστευσης ούτως ώστε να καλυφτούν οι μελλοντικές ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς εργασίας και να μην διαταραχτεί από την άλλη το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών.

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα η Επιτροπή παρουσίασε ένα πολύ σημαντικό έγγραφο πολιτικής, που ίσως, για πρώτη φορά, αναφέρεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μεταναστευτικής πολιτικής και ιδιαίτερα ζητά την βελτίωση της ενσωμάτωσης των μεταναστών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και έρχεται να υποστηρίξει τις προτεραιότητες της ελληνικής Προεδρίας.

Για να στεφθεί λοιπόν με επιτυχία το όλο θέμα της μετανάστευσης και να το διαχειριστούμε με επιτυχία, ιδίως για τους σημερινούς υπηκόους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρέπει να πετύχουμε τη ριζική βελτίωση της ένταξης των μεταναστών που είναι ήδη εγκατεστημένοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και βεβαίως να προετοιμάσουμε το έδαφος και για μελλοντική ενσωμάτωση νέων μεταναστών.

Η Ελληνική Προεδρία προσπάθησε, και θα έλεγα έχει πετύχει σε ένα μεγάλο βαθμό, να φέρει μία ισορροπία στη συζήτηση που γίνεται στην Ευρώπη για την μεταναστευτική πολιτική. Θεωρούμε ότι η ρυθμισμένη μετανάστευση είναι προς όφελος της ΄Ενωσής μας.

Φυσικά δεν είναι η απάντηση σε όλα τα δημογραφικά, οικονομικά ή άλλα προβλήματα της Ενωσής μας, αλλά δεν μπορεί να υπάρξει η λύση αυτών των προβλημάτων χωρίς να υπολογίσουμε τη συνεισφορά των μεταναστών.

Δεν μπορούμε να πετύχουμε την οικονομική ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα, όπως έχει αποφασιστεί στα πλαίσια της συνάντησης Κορυφής στη Λισσαβόνα, χωρίς να επενδύσουμε σωστά και έξυπνα στη διαχείριση των μεταναστευτικών ρευμάτων και στην ομαλή ένταξή τους μέσα στις κοινωνίες μας.

Έτσι λοιπόν θα μπορούσε να δει κανείς τους παρακάτω άξονες για μία πιο ορθολογική αντιμετώπιση του θέματος μετανάστευσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρώτα απ’ όλα μία σωστά σχεδιασμένη, ισορροπημένη και ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική που υποστηρίζει και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη, ευημερία, ανταγωνιστικότητα στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δεύτερον, ένα καλά σχεδιασμένο σύστημα διαχείρισης και εισδοχής νέων μεταναστών που λαμβάνει υπόψη του τις ανάγκες της οικονομίας των κρατών-μελών της Ένωσης. Όχι μόνο λοιπόν ασφαλή αλλά και έξυπνα σύνορα.

Ενδεικτικά σε αυτό το σημείο θα αναφέρω και εγώ μερικά στατιστικά. Ο οικονομικά ενεργός πληθυσμός μας, μέχρι το 2043 θα έχει μειωθεί από 331 εκατομμύρια στα 243 και η παγκόσμια παραγωγή, στην οποία συμμετέχουμε με 22% θα συμμετέχουμε τότε μόνο με 12%, σύμφωνα με τις προβλέψεις για το 2020. Και καταλήγει αυτή η έρευνα ότι χρειαζόμαστε περίπου 30 εκατομμύρια μετανάστες έως το 2020.

Για να πετύχουμε τους στόχους της οικονομικής ανάπτυξης με συμμετοχή των μεταναστών πρέπει να δημιουργήσουμε και προϋποθέσεις ένταξής τους και κοινωνικής συνοχής αποτρέποντας φαινόμενα ξενοφοβίας και ρατσισμού.

Είναι δύσκολα ερωτήματα γιατί έχουμε ζήσει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες φαινόμενα ξενοφοβίας και ρατσισμού. Ακριβώς αυτή είναι πρόκλησή μας: πώς θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε την κοινωνική αποδοχή και συναίνεση για την υποστήριξη αυτών των μεταναστών, για την ουσιαστική τους ενσωμάτωση στις κοινωνίες μας.

Αν θέλετε να διαμορφώσουμε ένα μοντέλο, αν μιλάμε για το μέλλον της Ευρώπης, το τι είναι ένας Ευρωπαίος πολίτης, ο μετανάστης θα μπορούσε να είναι πραγματικά ένας γνήσιος Ευρωπαίος πολίτης.

Προϋπόθεση βεβαίως είναι επίσης να δούμε ότι δεν είναι μόνο οικονομική η προσφορά του μετανάστη αλλά υπάρχει η σημαντική πολιτιστική πτυχή, φέρνοντας μαζί του παραδόσεις, μία δημιουργικότητα, μία δυναμική, οπωσδήποτε θα συμβάλλει και στην ευρύτερη δημιουργικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μίας Ένωσης που εκ των πραγμάτων είναι μία πολυπολιτιστική κοινωνία.

Αυτό βεβαίως, όλο και περισσότερο και με τη διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης η δυνατότητά μας να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε ως μία κοινωνία που έχει τις ιδιαιτερότητές της, η κάθε χώρα διάφορες εθνότητες, θρησκείες, διάφορα πιστεύω, που όμως έχουν όλοι μία κοινή βάση αρχών, δημοκρατικών, βασισμένα στις αρχές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, είναι ακριβώς αυτό το οποίο θα είναι και η πρόκλησή μας και στο μέλλον.

Είναι ακριβώς και η δύναμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μέσα από τη διαφορά μπορούμε να αναδείξουμε την δημιουργικότητά μας και την προσφορά μας, όχι μόνο στην οικονομία αλλά και στην πολιτική ζωή. Η πολιτική συμμετοχή του μετανάστη θα αποτελέσει ένα σημαντικότατο ζητούμενο, είναι ήδη ζητούμενο σε πολλές από τις χώρες κράτη-μέλη, αλλά όλο και περισσότερο, και στους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

Δεν εξαντλείται βεβαίως το ενδιαφέρον της ελληνικής κυβέρνησης στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Συμβούλιο της Ευρώπης ασχολείται εδώ και πολλά χρόνια με όλη τη γκάμα του μεταναστευτικού φαινομένου, ιδιαίτερα από την οπτική γωνία της διαφύλαξης της αξιοπρέπειας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των μεταναστών.

Έχει δε και το πλεονέκτημα να συμπεριλαμβάνει το Συμβούλιο της Ευρώπης στους κόλπους του, χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και επεκτείνονται γεωγραφικά σε περιοχές, από τις οποίες έχουμε μεγάλη εισροή μεταναστών.

Ο ρόλος μας, ως εκ τούτου, στη διαμόρφωση μίας ευρωπαϊκής μεταναστευτικής πολιτικής, όπως την περιγράψαμε πιο πάνω, μπορεί για το Συμβούλιο της Ευρώπης να είναι πράγματι καταλυτικός. Σε κάθε περίπτωση, η συνεργασία όλων των διεθνών οργανισμών, που ασχολούνται με την μετανάστευση είναι και ικανή και αναγκαία προϋπόθεση για μία οριστική και αποτελεσματική πολιτική διαχείρισης της μετανάστευσης.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Συμβούλιο της Ευρώπης συνεργάζονται, όπως ξέρετε, στο πλαίσιο της τετραμερούς συνεργασίας και σύντομα στις 17 Ιουνίου, θα γίνει η συνάντηση αυτή στο Λουξεμβούργο και εκεί θα έχουμε ευκαιρία να ανταλλάξουμε και σε αυτό το θέμα απόψεις μεταξύ μας.

Στο πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης, η Ελλάδα διοργάνωσε, τον Οκτώβριο του 2001 στην Αθήνα, μία διάσκεψη για την παράνομη μετανάστευση και την προστασία της αξιοπρέπειας των μεταναστών. Σε αυτή την διάσκεψη κλήθηκαν να συμμετάσχουν και χώρες προέλευσης μεταναστών, από την άλλη πλευρά της Μεσογείου, με στόχο να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος από τις χώρες προέλευσης, διέλευσης και υποδοχής. Και αυτό βεβαίως στο μεσογειακό χώρο.

Όμως, ο διάλογος αυτός συνεχίζεται και επεκτείνεται στο χώρο των Βαλκανίων και σύντομα θα καλύψει τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και ειδικότερα την Ουκρανία. Η στενή συνεργασία με τις χώρες αποστολής μεταναστών, η υποστήριξη για την αντιμετώπιση προβλημάτων των χωρών που δημιουργούν μετανάστες, συμβάλλουν στην καλύτερη διαχείριση αυτού του φαινομένου.

Όπως είπαμε δεν είναι η απλή αστυνόμευση, αλλά η δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης, που θα οδηγήσουν στη μείωση μεταναστευτικών ρευμάτων στην Ευρώπη. Είναι η άλλη πλευρά, αν θέλετε, του νομίσματος, το πώς θα δουλέψουμε και θα συνεργαστούμε με Τρίτες Χώρες, να διαμορφώσουμε τις απαραίτητες συνθήκες, ώστε να μην υπάρξει η πίεση από πλευράς των κοινωνιών τους για τη μετανάστευση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Θα χρειαστούμε μετανάστευση, αλλά βεβαίως, θέλουμε να δούμε και συνθήκες διαβίωσης, πολιτικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές συνθήκες, ώστε να υπάρχει βιώσιμη ανάπτυξη σε όλες τις κοινωνίες στις Τρίτες Χώρες με τις οποίες έχουμε σχέσεις, θα έλεγα σε ολόκληρη την υφήλιο.

Αποτελεί λοιπόν ένα μεγάλο θέμα το πώς θα διαχειριστούμε, πώς θα συζητήσουμε με τις Τρίτες αυτές Χώρες, μέτρα, πολιτικές, ώστε να συμβάλλουμε στην αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου, αλλά βεβαίως αντιμετωπίζοντας τα βαθύτερα ζητήματα των κοινωνιών αυτών, από τα πολιτικά μέχρι τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματά τους.

Στη διάσκεψη της Αθήνας διαπιστώθηκε και διατυπώθηκε, για πρώτη φορά από τον Γενικό Γραμματέα του Συμβουλίου της Ευρώπης, κ. Σβίμερ, η άποψη για την ανάγκη δημιουργίας μίας δομής διαμόρφωσης, μίας συνολικής συνεκτικής πολιτικής αλλά και υλοποίησης και αξιολόγησής της.

Είχαμε τότε επισημάνει ότι η Ελλάδα θα είχε την πρόθεση να φιλοξενήσει η ίδια στο έδαφός της ένα τέτοιο κέντρο, ένα κέντρο μετανάστευσης, πρόταση που επανέλαβα και γραπτώς και προ ολίγων μηνών και την οποία βεβαίως ανανεώνω και σήμερα, εάν τελικά ληφθεί μία τέτοια απόφαση. Αλλά σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα θα είναι έτοιμη να συμβάλει στη δράση του Συμβουλίου της Ευρώπης, στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης μίας ευρωπαϊκής, μεταναστευτικής πολιτικής.

Θα ήθελα τέλος, να τονίσω ότι η Ελλάδα θέλοντας να συμβάλει στη διαμόρφωση μιας τέτοιας πολιτικής ανέλαβε στο πλαίσιο της Προεδρίας να θέσει το θέμα ως κυρίαρχο στις προτεραιότητές της και στη Σύνοδο Κορυφής της Θεσσαλονίκης θα υπάρξουν πιστεύω αρκετές αποφάσεις για τα μεταναστευτικά ζητήματα.

Η ανάδειξη των πρόσφατων οδηγιών από την Commission, που υιοθετήθηκαν από τα Συμβούλια Υπουργών, αλλά και παράλληλα μέτρα θα συμβάλλουν στη φύλαξη των συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στον συντονισμό μας. Επειδή ακριβώς αυτά τα δύο δεν είναι επαρκή για να διαμορφώσουν μία ευρύτερη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έστω και πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είπε και η Κα Κατσέλη, έχουμε προτείνει να εκδίδεται σε ετήσια βάση μία έκθεση που θα περιλαμβάνει τα σύγχρονα ευρωπαϊκά δεδομένα για τη μετανάστευση σε ό,τι αφορά τη φύλαξη των συνόρων, την υποδοχή των μεταναστών και τις πολιτικές ένταξής τους.

Αν θέλετε, θα συγκεντρώνουμε τις καλές πολιτικές, όπως λέγεται στα αγγλικά, best practices, για τη μετανάστευση από την Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά οπωσδήποτε και από ευρύτερες περιοχές, το Συμβούλιο της Ευρώπης, και από άλλες περιοχές του κόσμου.

Έτσι θα μπορούμε να αξιολογούμε και να προωθούμε πρωτοβουλίες για την καλύτερη αντιμετώπιση και των μεταναστευτικών ρευμάτων, αλλά και για τη διαμόρφωση μιας πιο συνολικής μεταναστευτικής πολιτικής.

Θα ήθελα λοιπόν να σας ευχαριστήσω για τη διοργάνωση αυτή. Να ξέρετε ότι τα συμπεράσματά σας θα είναι ιδιαιτέρως χρήσιμα και για μας, ως Προεδρία, αλλά και ως χώρα. Η Προεδρία μας τελειώνει σε λίγες εβδομάδες και σας ευχόμαστε καλή επιτυχία. Σας ευχαριστώ πολύ.

Διαβάστε επίσης