Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου (16 Ιουνίου 1952) είναι Πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς, πολιτικός, βουλευτής και πρώην πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (8 Φεβρουαρίου 2004 – 18 Μαρτίου 2012), ενώ διετέλεσε και 11ος πρωθυπουργός της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας (6 Οκτωβρίου 2009 – 11 Νοεμβρίου 2011), μετά τη νίκη του κόμματος στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009.

Γιώργος Α. Παπανδρέου

Ας επιλέξουν οι πολίτες τον σοσιαλιστή υποψήφιο πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής | Άρθρο | 17.10.2017

«Να ηττηθούν οι ιδέες και οι πρακτικές της συντήρησης» | Άρθρο στην εφημερίδα Τα Νέα 03.09.2018

Τοποθέτηση στην Επιτροπή της Βουλής για την ιατρική κάνναβη | 01.03.2018

Για το θάνατο του Τζαλάλ Ταλαμπανί | 03.10.2017

Γκουτέρες, Σάντσεθ και Παπανδρέου στη ΣΔ, στην έδρα του ΟΗΕ | Γραφείο Τύπου 14.07.2017

Επανεκλογή Γιώργου Α. Παπανδρέου στην Προεδρία της Σοσιαλιστικής Διεθνούς | 03.03.2017

Για το θάνατο του Γιάννη Κουνέλλη | 18.02.2017

 

Ομιλία στη Συνεδρίαση του Νομαχιακού Συμβουλίου Έβρου

«Κυρίες και κύριοι, κατ’ αρχήν να ευχαριστήσω για τις παρεμβάσεις σας και τις προτάσεις και επισημάνσεις και από τους συναδέλφους, τον συνάδελφο τον κ.Ζαπουνίδη και άλλους, τους εκπροσώπους εδώ των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Επιμελητηρίου, αλλά θα ήθελα επίσης να σας πω ότι αυτές οι παρεμβάσεις πολύ χρήσιμες είναι για μας, για μένα προσωπικά, με την έννοια ότι γνωρίζει κανείς κάποιες γενικές προτεραιότητες, έχει ένα πλαίσιο σκέψης και ιδεών σε ότι αφορά τη συνεργασία τη διασυνοριακή.

Αλλά επί του πρακτέου βλέπει κανείς και όλες τις πιθανές ευκαιρίες, αλλά και τα ζητήματα που τίθενται για να επιληθούν για να γίνει πιο δυναμική και ουσιαστική αυτή η προοπτική. Ίσως να ξεκινήσω απαντώντας σε κάποιες ανησυχίες, που είτε εμμέσως εκφράστηκαν, δεν μπορώ να πω ότι ήταν ιδιαίτερα έντονες, αλλά για να ξεκαθαριστεί λίγο και η πολιτική μας.

Πρώτα απ’ όλα, η χώρα μας έχει δόξα τω Θεώ μία ικανότατη άμυνα, για οποιαδήποτε περίπτωση έχουμε μια προσπάθεια επιβουλής από έξω, με βίαιο τρόπο αλλαγή του status quo. Aυτό το έχουμε πει, το έχουμε διαλαλήσει, το έχουμε επαναλάβει και το γνωρίζουν όλοι οι γείτονές μας.

Βεβαίως, θέλουμε και ελπίζουμε να μην υπάρχει όχι μόνο μια τέτοια περίπτωση, αλλά ουσιαστικά η κάθε μας προσπάθεια είναι ακριβώς να αποτρέψουμε παρόμοιες καταστάσεις. Και γι’ αυτό υπάρχει η διπλωματία. Δεν είναι μόνο ότι θέλουμε βεβαίως να αποτραπεί ένα τέτοιο αρνητικό ενδεχόμενο, αλλά να ενδυναμωθεί και το πλαίσιο συνεργασίας, έτσι ώστε ουσιαστικά αυτή να μην αποτελεί εναλλακτική πολιτική κανενός.

Και έτσι, το κλίμα συνεργασίας πρέπει να το δει κανείς όχι ως πολιτική κατευνασμού, αλλά ως μία προσπάθεια ανάδειξης μιας ισότιμης σχέσης όλων των χωρών κρατών της περιοχής, που η κάθε μία θα σέβεται επιτέλους τα κυριαρχικά δικαιώματα, την εδαφική ακεραιότητα, τις διεθνείς συνθήκες οι οποίες ισχύουν σ’ αυτή την περιοχή.

Αυτό δεν αφορά μόνο Ελλάδα και Τουρκία. Αφορά όλα τα Βαλκάνια. Θα έλεγε κανείς ότι η πολιτική μας είναι απολύτως συνεπής όπου κι αν την εφαρμόσουμε, είτε είναι στις διμερείς μας σχέσεις με την Τουρκία, είτε είναι επί του Κυπριακού, είτε είναι στο γιουγκοσλαβικό πρόβλημα που αναφέρθηκε, είτε είναι με την πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, είμαστε συνεπείς στις αρχές μας και είναι ξεκάθαρες και απλές.

Είναι ότι δεν μπορούν να αλλάζουν σύνορα, ότι αντιθέτως μέσα σε κάθε χώρα, πρέπει να υπάρξουν δημοκρατικές διαδικασίες, όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα θα προστατεύονται, τα μειονοτικά δικαιώματα θα προστατεύονται. Έτσι ώστε οι μειονότητες όπου κι αν βρίσκονται, όχι μόνο θα εντάσσονται, αλλά δεν θα σκέφτονται καν την προοπτική, δεν θα την έχουν και ανάγκη την προοπτική απόσχισης, για να αισθανθούν ότι προστατεύονται.

Εμείς π.χ. δεν έχουμε μία αλυτρωτική πολιτική σε ότι αφορά τους Έλληνες στην Νότιο Αλβανία ή Βόρειο Ήπειρο. Αυτό το οποίο ζητούμε, είναι μέσα στα σύνορα τα οποία είναι υπαρκτά, να μπορέσουν να ζήσουν με προστασία, με τα δημοκρατικά τους δικαιώματα, τα μειονοτικά τους δικαιώματα, το δικαίωμα στη γλώσσα τους, στην πολιτιστική τους καταγωγή, να εντάσσονται με ισότιμο τρόπο μέσα στην οποιαδήποτε αναπτυξιακή πορεία της Αλβανίας.

Δυστυχώς στη Γιουγκοσλαβία απ’ την μια πλευρά η καταπίεση που υπήρχε, η έλλειψη δημοκρατίας που ήταν ένα υπαρκτό πρόβλημα, αλλά και απ’ την άλλη μεριά ο εθνικισμός, δημιούργησαν ρήξεις, συγκρούσεις, με αποτέλεσμα πολλές ομάδες, πολλές εθνότητες, να ζητήσουν όχι απλώς τα δημοκρατικά τους δικαιώματα, αλλά θεωρούσαν πια ότι η μόνη τους ελπίδα ήταν να αποσχιστούν, να δημιουργήσουν νέα κράτη κλπ.

Εμείς, η χώρα μας, πάντα ήταν ενάντια σ’ αυτή τη λογική, διότι δεν υπάρχει τέλος άμα ξεκινήσει κανείς. Δεν υπάρχει χώρα που να μην έχει στην περιοχή μας κάποια μειονοτικά στοιχεία, κάποιους διαφορετικούς πολιτισμούς, από την Τουρκία μέχρι την Βοσνία. Θα έλεγα όλη η Ευρώπη.

Μα, η Ευρώπη το έλυσε ουσιαστικά αυτό το πρόβλημα, λέγοντας κάτι απλό μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Τέρμα οι αλλαγές των συνόρων. Θα σεβαστούμε τα σύνορα, θα μειώσουμε τη σημασία των συνόρων αφού τα σεβαστούμε, δηλαδή μια πολύ μεγάλη δυνατότητα μετακίνησης. Αυτές είναι οι λεγόμενες τρεις ελευθερίες, η μετακίνηση προσώπων, μετακίνηση εμπορικών προϊόντων, μετακίνηση κεφαλαίου. Κάτι το οποίο θα θέλαμε να δούμε και στα Βαλκάνια.

Γι’ αυτό ακριβώς και σε σχέση με τη μειονότητα την μουσουλμανική, νομίζω ότι η πολιτική που ακολουθούμε είναι η ενδεδειγμένη. Θέλουμε να είναι ισότιμοι πολίτες αυτής της χώρας, να το αισθάνονται, να υπάρχει αυτή η μέριμνα, ώστε να μην ψάχνουν καν για προστάτες όπως κάποιος αναφέρθηκε.

Να μην χρειάζονται. Δηλαδή οι προστάτες είμαι εμείς, των δικών μας πολιτών, είτε είναι χριστιανοί, είτε μουσουλμάνοι, είτε οτιδήποτε άλλο. Το ελληνικό κράτος έχει τη δυνατότητα, είναι ένα δημοκρατικό κράτος, την υποχρέωση, την ευθύνη, να προστατεύει τους πολίτες της Ελλάδας, όπου κι αν βρίσκονται, όποιοι και αν είναι.

Αυτή η πολιτική νομίζω ότι όσο προχωρά με συγκεκριμένες ενέργειες, τόσο απελευθερώνει τον κάθε πολίτη από την όποια ανάγκη, σκέψη, διάθεση να αναζητά από αλλού την προστασία του. Και αυτό μπορώ να σας το πω, ότι θεωρώ ότι είναι και το κλίμα το οποίο υπάρχει και στην μειονότητα αυτή την εποχή στη Θράκη.

Είναι μία πολύ νομίζω σημαντική ευκαιρία, μέσα από τις προσπάθειες αυτές, πραγματικά να δούμε τα όποια εναπομείναντα προβλήματα, όπως αναφέρθηκε ο Δήμαρχος ο κ.Ζαπουνίδης, να τα λύσουμε, να τα αντιμετωπίσουμε με παρρησία, με θάρρος και βεβαίως αν υπάρχουν οικονομικά ζητήματα, ξέρω ότι ο κύριος Γενικός εδώ κοιτάει για την χρηματοδότηση αυτών των προγραμμάτων και είμαι σίγουρος ότι και το ελληνικό κράτος, η κυβέρνηση η σημερινή, θα θελήσει να βοηθήσει τα μέγιστα προς αυτή την κατεύθυνση.

Θέλω επίσης να πω ότι η συνεργασία μας με την γειτονική Τουρκία, έχει μια πολύ μεγάλη γκάμα προοπτικής. Ένα εύρος, ένα φάσμα προοπτικής. Δηλαδή έχει από το να είναι απλώς ένα ανάχωμα σε μια σκέψη από την τουρκική πλευρά μιας επεκτατικής πολιτικής, παίρνω την ακραία αυτή λογική, ότι αυτή η συνεργασία τουλάχιστον θα κάνει τους ιθύνοντες να σκεφθούν δυο φορές βλέποντας ότι υπάρχει συνεργασία των λαών, των δήμων, των επιχειρηματιών κλπ.

Μέχρι -και αυτό είναι στο οποίο στοχεύουμε- να ανατρέψει πλήρως τις παραδοσιακές αυτές αρνητικές σχέσεις και να βάλει μια τελείως διαφορετική βάση στις σχέσεις μας με την Τουρκία, αγαστής συνεργασίας, καλής γειτονίας, σεβασμού των εκατέρωθεν κυριαρχικών μας δικαιωμάτων και βεβαίως, την ειρηνική επίλυση των όποιων προβλημάτων προκύπτουν.

Έτσι, μέσα π’ αυτή την λογική, έχουμε προχωρήσει σε πολλές συμφωνίες με την Τουρκία. Πολλά απ’ αυτά ήδη καλύπτουν ως πλαίσιο και πολλά ζητήματα τα οποία ετέθησαν από εσάς, από τον κ.Νομάρχη πολύ σωστά και τα οποία νομίζω αναδεικνύουν κάτι πολύ σημαντικό.

Πρώτον, ότι ο Έβρος ήδη αποτελεί μια πρωτοπορία σ’ αυτή τη συνεργασία. Έχει μπει μπροστά και αυτό νομίζω είναι ένα μήνυμα, πολύ σωστά αναφέρθηκαν αρκετοί, προς την υπόλοιπη Ελλάδα και ένα μήνυμα και προς την Αθήνα, προς το κέντρο όπου παίρνονται κεντρικά οι αποφάσεις, αλλά που πολλές φορές η αντίληψη το τι γίνεται σ’ αυτές τις περιοχές, δεν μεταφέρεται, δεν είναι γνωστές αυτές οι συνθήκες και οι προσπάθειές σας και με ευκολία πολλές φορές διάφοροι μιλούν εξ ονόματος των αδελφών χειμαζομένων Θρακιωτών, ακριτών, χωρίς να γνωρίζουν ποια είναι τα πραγματικά ζητήματα, τα πραγματικά προβλήματα και ουσιαστικά και την πρωτοπορία που έχει η Θράκη γενικότερα, αλλά και ο Έβρος ειδικότερα σ’ αυτό τον τομέα.

Δεύτερον, αυτό το οποίο η δικιά σας κουβέντα μου επιβεβαίωσε, είναι αυτή η λεγόμενη παγκοσμιοποίηση, αναδεικνύει ότι τα προβλήματα δεν έχουν σύνορα. Το πρόβλημα των κουνουπιών μέχρι τις ζωονόσους, μέχρι τα ψάρια, μέχρι τις μεταφορές, το εμπόριο κλπ, δεν έχουν σύνορα.

Άρα, η ανάγκη συνεργασίας επιβάλλεται. Επιβάλλεται αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε ουσιαστικά ζωτικά ζητήματα καθημερινά του πολίτη αυτής της περιοχής. Και θα έλεγα, εσείς τα ζείτε πιο έντονα που βρίσκεστε στα σύνορα, αλλά τα προβλήματα αυτά επηρεάζουν εκ των πραγμάτων ολόκληρη την Ελλάδα.

Δεν είναι επειδή ο άλλος ζει στην Κρήτη, στην Πελοπόννησο, αυτά τα προβλήματα να μη τον επηρεάζουν. Τον επηρεάζουν και αυτόν. Εσείς όμως τα ζείτε, τα βλέπετε πιο έντονα.

Άρα, η απόφασή μας να κάνουμε την Τουρκία υποψηφία χώρα, νομίζω έχει και αυτή την πολύ σημαντική διάσταση. Διότι ουσιαστικά τι έχουμε καταφέρει μ’ αυτή την υποψηφιότητα. Μια διαδρομή που έχει αρχίσει η Τουρκία, όπου υπάρχουν προϋποθέσεις και δυνατότητες συνεργασίας, όπου πολύ σωστά θα έρθει η Ευρωπαϊκή Ένωση και να πει, ξέρετε, αγαπητοί υποψήφιοι για να μπορέσετε να προχωρήσετε, πρέπει να εναρμονιστείτε σ’ αυτούς τους νόμους, σ’ αυτές τις διαδικασίες. Για το καλό σας βεβαίως. Για το καλό σας, γιατί αυτό θεωρούμε ότι είναι θετικό.

Αλλά είναι ένα ισχυρότατο κίνητρο για να προχωρήσουν να κάνουν αυτές τις ουσιαστικές αλλαγές. Ας πάρω παράδειγμα την αλιεία την παράκτια. Υπάρχουν νόμοι ευρωπαϊκοί, ντιρεκτίβες όπως λέγονται, κατευθυντήριες αποφάσεις, οι οποίες έχουν αφορούν τα κράτη-μέλη. Άρα, οι υποψήφιες χώρες χρειάζεται να εναρμονιστούν.

Αν δούμε αυτά τα μικρά, φτάνουμε βεβαίως μέχρι τα πολύ μεγάλα, τις καλές γειτονικές σχέσεις για την επίλυση του Κυπριακού, τις μεγάλες δημοκρατικές αλλαγές που πρέπει η Τουρκία να κάνει, αλλά και σημαντικότατα οικονομικά μεταρρυθμιστικά ζητήματα, σημαντικότατες μεταρρυθμίσεις στην τουρκική οικονομία, που ανοίγουν τεράστιες ευκαιρίες για τον ελληνικό επιχειρηματικό τομέα.

Και αγορών επιχειρήσεων και επενδύσεων και βεβαίως εμπορικής φύσης. Ουσιαστικά μιλάμε για μια τεράστια ευκαιρία η οποία ανοίγεται και νομίζω ότι εάν θέλουμε να αρπάξουμε αυτή την ιστορική στιγμή, ο Έβρος αυτή η περιοχή μπορεί να παίξει πρωτοποριακό ρόλο. Εδώ, για να μιλήσω μόνο για στρατηγική -δεν θα πω πολλά για τη στρατηγική- ήδη εσείς που συζητάτε και πολύ πιο καλά μπορείτε να μιλήσετε για στρατηγική, αλλά μπορεί να πει κανείς δυο τρία χαρακτηριστικά.

Πρώτον ανοίγεται ιστορικά μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για την περιοχή, που παλιότερα δεν υπήρχε. Μπορούμε να πάμε βεβαίως σ’ ένα ιστορικό ρόλο, παλαιότερα του ελληνισμού πολύ σωστά κάποιοι αναφέρθηκαν, η Μαύρη Θάλασσα, Βαλκάνια κλπ. Όμως τις τελευταίες δεκαετίες δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα. Σήμερα ανοίγεται αυτή η ιστορική προοπτική.

Δεύτερον, πλεονέκτημα έχει η Θράκη για το ότι είναι πολυπολιτισμική. Δεν μιλώ για το απλό ότι μπορεί να γνωρίζουν και εδώ κάποιοι κάτοικοι της Θράκης τη γλώσσα της μιας ή της άλλης χώρας, είναι η όλη δυνατότητα συναναστροφής, λογικής, με διαφορετικούς πολιτισμούς. Είναι μια παιδεία, είναι μια γνώση, που οπωσδήποτε βοηθά την επιχειρηματικότητα, την καπατσοσύνη με την καλή έννοια του εδώ Θρακιώτη να μπορεί να αξιοποιήσει αυτή τη γνώση και εμπειρία και στην ευρύτερη περιοχή.

Πιστεύω ότι πέραν των υποδομών πρέπει να δώσουμε βάρος, εάν θέλουμε να παίξουμε εδώ ρόλο, ιδιαίτερα στην ανθρώπινη υποδομή. Κάποιος αναφέρθηκε στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο και ο Πρωθυπουργός είχε μιλήσει ότι θα είναι το τρίτο μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο της χώρας, όμως εάν δεν συνδεθεί η εκπαιδευτική διαδικασία στενά με την αγορά εργασίας, τις ανάγκες των επιχειρήσεων, ή των προοπτικών ανάπτυξης επιχειρήσεων, στην περιοχή, θα αποτελέσουν -όπως αποτελούν σ’ ένα μεγάλο βαθμό- οι φοιτητές απλώς ένα μικρό εισοδηματάκι για κάποιους ενοικιαστές, για κάποια μπαρ, ή δεν ξέρω τι άλλο.

Αυτή δεν είναι ανάπτυξη. Ανάπτυξη είναι όταν το δυναμικό εδώ πέρα είναι τέτοιο που φέρνει την επένδυση. Που ο άλλος από την Αμερική, όπως ήρθε ο Μπερνς προχθές και μου το είπε και ο ίδιος, θέλουμε να επενδύσουμε στη Θράκη. Βλέπουμε μεγάλα πλεονεκτήματα. Αυτά τα πλεονεκτήματα μπορούμε να τα πολλαπλασιάσουμε.

Όταν θα έρθει από την Αμερική και θα πει «εγώ θα επενδύσω στη Θράκη» γιατί δηλαδή επειδή πάει στην Ινδία, ή πάει στην Ασία, γιατί να μην έρθει στην Θράκη; Είναι άγνωστο το μέρος; Όχι είναι θέματα συγκεκριμένα. Εάν στη Θράκη έχει ένα δυναμικό ανθρώπινο το οποίο μπορεί να κάνει σωστή δουλειά επαγγελματική σε υπηρεσίες, σε νέα τεχνολογία, σε βιομηχανία, σε εμπόριο, θα έρθει εδώ να επενδύσει.

Και αν οι υποδομές είναι τέτοιες που τον βοηθούν πράγματι, με τα λιμάνια, με Εγνατίες, με δρόμους, εδώ θα έρθει να επενδύσει. Και εδώ γίνεται κόμβος. Άρα πιστεύω ότι σημαντικό πέρα της υποδομής που νομίζω ότι προχωράει, ξέρω ότι προχωράει, ξέρουμε ότι θα τελειώσουν εδώ στην περιοχή σ’ ένα χρόνο, συνολικά η Εγνατία το 2004 κ.ο.κ., θα γίνει κόμβος.

Εάν δε, προχωρήσουν και τα ενεργειακά Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς. Η Βουλγαρία μας ζητά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να το αξιοποιήσει ουσιαστικά είπαμε ναι, βεβαίως, θετικό είναι αυτό, θα είναι διέξοδος για τη Βουλγαρία.

Υπογράψαμε με την Τουρκία ενεργειακή σύνδεση μέσα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και πιθανώς μέσα από αυτή την περιοχή να είναι ενεργειακός κόμβος. Αυτά είναι νέες προοπτικές πολύ σημαντικές.

Άρα θα έλεγα πέραν του ότι η πορεία της Θράκης ούτως ή άλλως είναι καλύτερη, έχει φτάσει στην έκτη θέση, έχει σημαντικότατα ποσά και θα έλεγα ότι το βασικό είναι ότι πρέπει όλες αυτές οι νέες δυνατότητες ν’ αξιοποιηθούν μέσα στον προγραμματισμό σας.

Θέλω να σας πω ότι εγώ βεβαίως δεν θα δώσω τις λεπτομερείς λύσεις και δεν θα μπορούσα, αλλά έχουμε ήδη δημιουργήσει με την ΚΕΔΚΕ και την ΕΝΑΕ, ώστε το Μάιο να γίνει ένα σεμινάριο – συζήτηση με τα στελέχη του Υπουργείου Εξωτερικών με θέμα την «Εξωτερική Πολιτική και Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση» και το Σεπτέμβριο «Εξωτερική Πολιτική και δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση». Άρα όλα αυτά τα θέματα που θέσατε, μπορούμε να τα δούμε σε λεπτομέρεια.

Ηδη βεβαίως μπορείτε να έχετε επαφή και υπάρχει επαφή με το Υπουργείο Εξωτερικών, είναι εδώ συνεργάτες που έχουν έρθει σε επαφή με αρκετούς φορείς αυτές τις μέρες και με τον Περιφερειάρχη βεβαίως και με τον Νομάρχη, οι οποίοι μπορούν να έχουν τακτική επαφή με τις αρχές μας.

Αλλά θέλω να πω το εξής: και εμείς ανοίγουμε ένα νέο εργαλείο, δηλαδή η εξωτερική πολιτική μέσω της διπλωματίας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του πολίτη, είναι ουσιαστικά ένας νέος τομέας. Βεβαίως θέλουμε να τον ενισχύσουμε προτεραιότητα για μας, αλλά θα πρέπει από κοινού να συνεργαστούμε για να δούμε πως καλύτερα αυτός ο τομέας θ’ αξιοποιηθεί.

Θέλω να κλείσω με κάποιες ίσως συγκεκριμένες παρατηρήσεις επί των θεμάτων που έχουν τεθεί, κάπως γρήγορα. Πρώτα από όλα, πρέπει το INTEREG ν’ αξιοποιηθεί, υπάρχουν σημαντικά ποσά, ποσά που θα βοηθήσουν και εδώ ήδη μιλήσαμε με τους Τούρκους -οι Βούλγαροι δεν έχουν αντίρρηση- οι οποίοι κάπου κόλλησαν σ’ ένα θέμα στη συνεργασία Θράκης με την Τουρκία, αλλά ουσιαστικά πιστεύω ότι είναι αυτό το θέμα της χρηματοδότησης, όπου πια με τη χρηματοδότησή τους ως υποψήφια χώρα και μέσω των προγραμμάτων ΜΕΤΑ θα μπορούν να βάλουν κι αυτοί συχγχρηματοδότηση για να προχωρήσουν προγράμματα.

Είναι μερικά από τα θέματα που θ’ αναφέρω τα οποία ουσιαστικά θα μπορέσω κι εγώ να χρησιμοποιήσω στις διμερείς συζητήσεις που κάνουμε. Σε σύντομο χρονικό διάστημα θα βρίσκομαι πάλι στην Άγκυρα, πολλά από τα θέματα αυτά, θα μπορέσουμε να τα βάλουμε.

Αναφέρομαι πρώτα από όλα περιβάλλον. Ήδη στα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης που συζητάμε με τους Τούρκους, ο ποταμός Έβρου έχει μπει ως ζήτημα με την έννοια της καθαριότητας, της προστασίας του περιβάλλοντος και της κοινής δράσης και με τη Βουλγαρία ώστε να γίνει ένα πρότυπο προστασίας διεθνούς ποταμού, όπως είναι το πρότυπο του Ρήνου.

Ο Δήμαρχος Ορεστιάδας μας μίλησε για μεταφορές, αυτό είναι θέμα δικό σας και θα το δούμε. Αλιεία, είναι ένα θέμα που θα μπορούσαμε να θέσουμε.

Οι δύο χώρες έχουν συμφωνία και περιβαλλοντική αλλά και για τον αγροτικό τομέα και μάλιστα συζήτησα λεπτομερώς με τον κ.Ανωμερίτη, προβλέπεται η αντιμετώπιση των θεμάτων των ζωονόσων. Από ό,τι καταλαβαίνω θα μπορούσαμε πολύ εύκολα σε συνεργασία με τις τουρκικές αρχές, να υπάρξουν εμβολιασμοί, αλλά και άλλα αναγκαία μέτρα στα σύνορα, όπως είναι για τα κουνούπια, που μπορούν να βοηθήσουν πάρα πολύ την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων.

Ο κ.Ανωμερίτης μου είπε ότι τουλάχιστον 5 δις θα σωθούν από την αγροτική παραγωγή κάθε χρόνο, αν ξεκινήσουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα.

Τουρισμός. Ανοίγεται μια πολύ μεγάλη προοπτική. Τριπλασιάστηκε ο τουρισμός πέρσι από την Τουρκία και μόνο τον πρώτο χρόνο αυτό που ήταν η πρώτη γεύση της προσέγγισης που κάναμε. Φέτος προβλέπεται ακόμη μεγαλύτερη, παρά την κρίση. Βεβαίως υπάρχει μια κρίση όπως ξέρετε της τουρκικής λίρας, αλλά φαίνεται ότι θα υπάρξει σημαντική ανάπτυξη.

Λαθρομετανάστες. Υπάρχει συμφωνία, αυτή πρέπει να περάσει βεβαίως από την ελληνική Βουλή και μετά να εξειδικευτεί. Μπορούμε να συστήσουμε το πλαίσιο, είναι όμως ένα πολύ σημαντικό επίσης ζήτημα για σας.

Υπάρχει συμφωνία επίσης για την αντιμετώπιση των ναρκωτικών. Ήδη βεβαίως έχουν ξεκινήσει συνεργασίες μας με την άλλη πλευρά, με σημαντική επιτυχία ήδη 500 κιλών ηρωίνης που κατασχέθηκε, αλλά κι αυτό πρέπει να περάσει από την ελληνική Βουλή πιστεύω σύντομα.

Πολιτιστικά. Ανταλλαγές. Νομίζω επίσης ότι μπορεί να αξιοποιηθούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν πρέπει να θεωρήσουμε ότι θα γίνουν στην Αθήνα μόνο. Εδώ η τοπική Αυτοδιοίκηση, η νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση μπορούν ν’ αξιοποιήσουν εκείνη την περίοδο, να προβάλλουν τα τοπικά αξιοθέατα, τον τοπικό πολιτισμό, αλλά και να γίνουν εκδηλώσεις με τις γύρω περιοχές, ανάδειξης των τουριστικών δυνατοτήτων.

Επίσης υπάρχει η Ολυμπιακή Εκεχειρία η οποία είναι ένας θεσμός διεθνής τον οποίο εμείς θα αξιοποιήσουμε και μπορεί να γίνουν συγκεκριμένες εκδηλώσεις μέσα σε αυτό το πλαίσιο.

Αλεξανδρούπολη Σαμοθράκη Ίμβρο. Έχω μιλήσει και χτες με τον Υπουργό τον κ.Γιάλοβα να το συζητήσει ελπίζω ότι με τις καλύτερες σχέσεις οι όποιοι ενδοιασμοί από την τουρκική πλευρά, θα ξεπεραστούν και ουσιαστικά θα ανοίξουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

Περιβάλλον, Αιγαίο. Είναι σημαντικό. Οι τουριστικές επιχειρήσεις από την τουρκική πλευρά δεν έχουν τις ίδιες προδιαγραφές που έχουμε εμείς, π.χ. βιολογικό καθαρισμό. Η συνεργασία μας θα βοηθήσει ώστε να μην υπάρχει η μόλυνση του Αιγαίου που είναι πάρα πολύ σημαντικό για την τουριστική βιομηχανία και όχι μόνο.

Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς μίλησα.

Εγνατία. Υπάρχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον από Τούρκος και εδώ θέλω απλώς να πω κάτι: πολύ σωστά μας είπε ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου, οι Τούρκοι επιχειρηματίες είναι μια δύναμη που θέλουν την προσέγγιση.

Πολλές φορές βλέπουμε μονολεκτικά την Τουρκία, ότι η Τουρκία απλώς σκέφτεται μ’ ένα τρόπο, ότι υπάρχουν κοινωνικές δυνάμεις εκεί και πάνω σε αυτές οι κοινωνικές δυνάμεις, υπάρχουν πολλές που θέλουν αυτή την προσέγγιση. Το θέμα της Εγνατίας αρχίζει και συζητείται σοβαρά από τουρκικές ιδιωτικές επιχειρήσεις για την επέκταση προς Κωνσταντινούπολη και πράγματι θα είναι πολύ σημαντικό.

Τελωνεία. Έχει πάρει το Υπουργικό Συμβούλιο απόφαση, μεταφέρεται η αρμοδιότητα στο Γενικό. Νομίζω ότι κάποια στιγμή πρέπει να δούμε μια ριζική αναμόρφωση του φορολογικού μας συστήματος, ώστε όπως είναι και οι άλλες χώρες και ίσως με το 2004 που εκεί θα ξεκινήσουμε και τη νέα Διακυβερνητική στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που ένα βασικό στοιχείο θα είναι οι αρμοδιότητες Ευρωπαϊκής – Ένωσης κεντρικής Κυβέρνησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκεί ίσως είναι μια ευκαιρία να δούμε και μια ριζική αποκέντρωση του φορολογικού συστήματος, ώστε πια οι πόροι να μην κατανέμονται από τα κεντρικά, αλλά ένα μεγάλο μέρος θα πηγαίνει κατ’ ευθείαν στην Περιφέρεια, στη Νομαρχία, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για ν’ αξιοποιούνται, που σημαίνει όμως και μεγάλη αποκέντρωση και προσώπων από πλευράς της κεντρικής διοίκησης.

Εγγύηση για επενδύσεις. Υπάρχει συμφωνία με την Τουρκία. Συζητά το ΥΠΕΘΟ να δημιουργήσει ένα φορέα πιο ισχυρό και πιο αποτελεσματικό. Ήδη υπάρχει ένας φορέας για τις εγγυήσεις των επενδύσεων και βεβαίως προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε. Δεν λέμε για την επένδυση, μιλάμε για την εγγύηση. Η επένδυση είναι ένα άλλο ζήτημα και εκεί βεβαίως χρειάζεται στο μέτρο του δυνατού να μπορέσουμε ν’ αναπτύξουμε περισσότερο τις δυνατότητές μας, χρηματοδοτικές.

Πολλές φορές υπάρχουν ιδιωτικές επιχειρήσεις που θέλουν να επενδύσουν, δεν έχουν πρόβλημα χρηματοδότησης, αλλά θέλουν μια εγγύηση γιατί φοβούνται ότι λόγω πολιτικής κατάστασης, λόγω κάποιων άλλων συνθηκών θα έχουν προβλήματα.

Όπως είπα με την Τουρκία έχουμε υπογράψει τη συμφωνία για την προστασία των επενδύσεων, αλλά και κάποιες παραπάνω εγγυήσεις θα μπορούσαν να δοθούν, οι οποίες είναι πολύ σημαντικές και ήδη έχουμε συζητήσει για να δούμε πως μπορεί αυτό να ενισχυθεί και κάνουμε συζήτηση με την Τουρκία για την αποφυγή της διπλής φορολογίας που θα βοηθήσει πάλι την επένδυση των εκατέρωθεν χωρών.

Δεν τα απάντησα ίσως όλα, δεν υπάρχει ο χρόνος, θέλω όμως να πω πόσο νομίζω χρήσιμη ήταν αυτή η συζήτηση. Διότι όπως πολύ σωστά τόνισε ο Νομάρχης στην αρχή, πρέπει να ξεφύγουμε από την εποχή των εκδηλώσεων που ήταν χρήσιμες, δηλαδή της προσπάθειας συνεργασίας με τις γειτονικές χώρες και να μπούμε στην εποχή της συγκροτημένης πια παρέμβασης με συγκεκριμένα προγράμματα.

Το Υπουργείο Εξωτερικών θέλω να ξέρετε ότι θα είναι κοντά να βοηθήσει αυτή την προσπάθεια. Είναι ιδιαίτερης σημασίας, είμαι σίγουρος όμως ότι η πρωτοβουλία εν τέλει, θα έρθει από τα κάτω, θα έρθει δηλαδή από την ίδια την επιχειρηματική από τη μια πλευρά, αλλά και την Τοπική, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση από την άλλη, τους ίδιους τους φορείς της κοινωνίας.

Θα είμαστε αρωγοί των προσπαθειών σας και μπορώ να πω ότι και πάλι ο Έβρος ήδη έχει αποδείξει ότι είναι πρωτοπορία. Ανοίχτε κι εσείς τα φτερά σας, θα βοηθήσουμε κι εμείς και νομίζω ότι οι προοπτικές είναι πράγματι ευοίωνες. Ευχαριστώ πολύ.»

Διαβάστε επίσης