Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου (16 Ιουνίου 1952) είναι Πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς, πολιτικός, βουλευτής και πρώην πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (8 Φεβρουαρίου 2004 – 18 Μαρτίου 2012), ενώ διετέλεσε και 11ος πρωθυπουργός της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας (6 Οκτωβρίου 2009 – 11 Νοεμβρίου 2011), μετά τη νίκη του κόμματος στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009.

Γιώργος Α. Παπανδρέου

Ελλάδα – Κίνα: Δύο πολιτισμοί συνομιλούν για το χθες, το σήμερα, το αύριο | ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 08.11.2019

Ο Γ. Παπανδρέου από το Web Summit | 07.11.2019

Δήλωση Γιώργου Α. Παπανδρέου με αφορμή και την Παγκόσμια Ημέρα του Δασκάλου | 05.10.2019

Ο Γ. Παπανδρέου στη Νέα Υόρκη για το κλίμα | 23.09.2019

«Η καθημερινή ασφάλεια και ευημερία των πολιτών περνάει και από το περιβάλλον» | Δήλωση 14.07.2019

«Ο αγώνας που δίνουμε, είναι αγώνας για την ανασυγκρότηση της χώρας» | Δήλωση 27.06.2019

Παπανδρέου από το ΕΑΠ: «η δημιουργικότητα, η εξωστρέφεια και η καινοτομία, θα πρέπει να είναι ο οδηγός μας» | Δήλωση | 26.06.2019

 

Ομιλία για τις αναπτυξιακές προοπτικές της Βόρειας Ελλάδας: Ανάπτυξη στην πράξη

Ομιλία του Πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου στην εκδήλωση του Υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με θέμα: »Αναπτυξιακές Προοπτικές της Βόρειας Ελλάδας – Ανάπτυξη στην πράξη»

«Φίλες και φίλοι, πρώτα απ’ όλα, να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας εδώ. Όπως είπατε, ήταν μια ξαφνική πρόσκληση, στην οποία ανταποκρίθηκα, εκτός των άλλων, γιατί είχε σχέση και με το γεγονός ότι, θέλαμε να σηματοδοτήσουμε, ακριβώς μετά την ψήφιση του Αναπτυξιακού Νόμου, την προσπάθεια που έχουμε μπροστά μας, ιδιαίτερα για τη Βόρεια Ελλάδα.

Όπως πολύ σωστά ειπώθηκε από εσάς, έχουμε κάνει πολλές τομές, με νόμους που, για δεκαετίες, μπορούσε κανείς να συζητά, αλλά εμείς, μέσα σε 15 μήνες, έχουμε κάνει περισσότερα από πολλές κυβερνήσεις στο παρελθόν, θέλοντας να μετατρέψουμε αυτή την κρίση σε μια ευκαιρία για τη χώρα.

Δεν αρκούν, όμως, οι νόμοι. Χρειάζεται να δούμε την εφαρμογή τους, τα προβλήματα, αλλά και να κινητοποιήσουμε τις πιο παραγωγικές και υγιείς δυνάμεις της κοινωνίας μας, για να μπορέσουμε να αλλάξουμε τη χώρα και να πάμε σε μια βιώσιμη κατάσταση.

Η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα έχουν ιδιαίτερα προβλήματα, δεν θα μπω σε λεπτομέρειες, τα γνωρίζετε καλύτερα εσείς. Θα έχει την ευκαιρία και ο Υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, ο κ. Χρυσοχοΐδης, να απαντήσει σε πολλά από αυτά που θέσατε. Είναι χρήσιμο, όμως, ότι τα θέσατε, γιατί έτσι διαμορφώνονται και οι δικές μας προτεραιότητες. Κάθε μέρα, βλέπουμε αυτά τα οποία αποφασίζουμε, πού πηγαίνουν καλά, πού «σκαλώνουν», τι διορθωτικές κινήσεις πρέπει να γίνουν, και είμαστε σε μια συνεχή διαβούλευση, για να μπορούμε να λύνουμε πολύ σύντομα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε.

Ο ρόλος της Βόρειας Ελλάδας, όμως, είναι κομβικός. Θα θυμάστε ότι, τον Σεπτέμβριο του 2009, λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές, μιλώντας στη Θεσσαλονίκη, είπαμε ότι πρέπει να ανοίξουμε τα σύνορα της πόλης, με μια εξωστρέφεια προς τα Βαλκάνια, προς την Ευρώπη. Η εσωστρέφεια, δυστυχώς, ήταν μέρος και του τρόπου διακυβέρνησης της χώρας, όπως άλλωστε και ο συγκεντρωτισμός, η πελατειακή λογική και η αντίληψη ότι όλα θα έρθουν από το κράτος.

Και χαίρομαι ιδιαίτερα που, σήμερα πια, υπάρχει αυτή η εξωστρέφεια, υπάρχει αυτή η αλλαγή αντίληψης, αργά αλλά σταθερά και, σίγουρα, εσείς είστε πρωτοπόροι σε αυτή την προσπάθεια. Διότι είναι σημαντική – και την βλέπουμε ήδη – η πολύ σημαντική αύξηση των εξαγωγών. Είναι μία πολύ θετική ένδειξη, πρώτη αλλά σημαντική, συμβολική αλλά και ουσιαστική, των αλλαγών που έχουν γίνει. Ήδη, αυτή η εξέλιξη δείχνει τη δυνατότητα της ελληνικής οικονομίας και των ελληνικών επιχειρήσεων, όπως και των εργαζομένων, να μπορούμε να παράγουμε υπηρεσίες και προϊόντα ανταγωνιστικά, σε ένα διεθνές και δύσκολο οικονομικό πεδίο.

Αυτό πρέπει να συνεχιστεί, δουλεύοντας στην κατεύθυνση της στροφής σε μια οικονομία ποιότητας και, βεβαίως, με πρωτοβουλίες που θα πάρει και η Κυβέρνηση, η οποία θα δουλέψει κοντά σε εσάς, σε κάθε βήμα. Αυτό να το ξέρετε.

Παίρνουμε πρωτοβουλίες. Χθες, ήμουν στην Κοζάνη, όπου ανακοινώσαμε τη δημιουργία του μεγαλύτερου φωτοβολταϊκού πάρκου στον κόσμο. Και βεβαίως, αυτό δεν είναι ξεχωριστό από την προσπάθειά μας για μια ολοκληρωμένη πρόταση για τη βιώσιμη ανάπτυξη στη Δυτική Μακεδονία, αλλά και γενικότερα στη Βόρεια Ελλάδα. Εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχεδιασμό αλλαγής προτύπου ανάπτυξης, για να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει η χώρα μας.

Και έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα της ενέργειας, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Είναι ένα από τα σημαντικά, καινοτόμα, αλλά και αναπτυξιακά εργαλεία που έχουμε.

Όπως είπατε κι εσείς, στη Θεσσαλονίκη, στη Βόρεια Ελλάδα, υπάρχει η τεχνογνωσία και η εμπειρία, υπάρχουν τεράστια αποθέματα τεχνολογικών γνώσεων, αλλά και καινοτόμων επιχειρήσεων και ανθρώπων, από το χώρο της Πληροφορικής, της Μεταποίησης και από πολλούς άλλους. Μιλήσατε για ζώνες καινοτομίας, είναι θέματα που εμείς στηρίζουμε και θα καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια, για να αντιμετωπίσουμε την όποια γραφειοκρατική αντίληψη. Υπάρχει η παραγωγική δύναμη των εργαζομένων, με μια μακρά παράδοση εδώ, στη Βόρεια Ελλάδα. Και χαίρομαι, μάλιστα, που η Θεσσαλονίκη, με το νέο Δήμαρχο, αρχίζει και κοιτάει προς τα έξω, με εξωστρέφεια.

Ο τουρισμός είναι σαφώς ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας και η Θεσσαλονίκη έχει τεράστιες δυνατότητες, που δεν έχει αξιοποιήσει. Με τον Γιάννη Μπουτάρη έχουμε μιλήσει και ξέρω ότι έχει πολύ σωστές και καλές προτάσεις, οι οποίες μπορούν πια να υλοποιηθούν. Και εμείς, θα είμαστε αρωγοί σε αυτές τις προσπάθειες.

Σε ό,τι αφορά την αναπτυξιακή πορεία της χώρας, αυτό το οποίο εμείς προσπαθούμε να κάνουμε, είναι να διαμορφώσουμε το πλαίσιο και τα απαραίτητα εργαλεία, για να μπορείτε εσείς να πάρετε πρωτοβουλίες. Να απελευθερώσουμε τις δικές σας δυνατότητες, αλλά να σας δώσουμε και τα κατάλληλα εργαλεία, ιδιαίτερα τώρα, μέσα σε αυτή την κρίση. Εργαλεία, όμως, που να είναι αποτελεσματικά.

Και αυτά, βεβαίως, δεν αποτελούν απλώς όραμα, όπως λέει κι εδώ η αφίσα, αλλά γίνονται πια πράξη. Την περσινή χρονιά, ρίξαμε το κύριο βάρος μας, εκ των πραγμάτων, λόγω της κρίσης, στη δημοσιονομική προσαρμογή της χώρας μας – και δεν έχει τελειώσει αυτή η προσπάθεια. Εκεί ρίξαμε το κύριο βάρος, όμως, και αυτό που περάσαμε ήταν ένα σοκ για ολόκληρη την ελληνική κοινωνία, για την Ελλάδα, για όλους μας. Έπρεπε όμως να μην χρεοκοπήσουμε, αυτή ήταν η επείγουσα ανάγκη. Και σταθήκαμε στα πόδια μας, αποδεικνύοντας ότι μπορούμε. Πλέον όμως, το βάρος πέφτει στην αλλαγή της Ελλάδας και της παραγωγικής μας δομής, για να δούμε τα βαθύτερα αίτια της κρίσης.

Και εδώ, όλοι μπορούν να συμμετάσχουν δημιουργικά, παρά τις δύσκολες στιγμές, τις οποίες αναγνωρίζουμε και ζούμε. Πρέπει όλοι να συμμετάσχουμε, όμως, προκειμένου να μετατρέψουμε αυτή την κρίση σε ευκαιρία.

Θέλω να πω – για το νόμο, θα σας μιλήσει ο κ. Χρυσοχοΐδης – ότι το παλιό μοντέλο ανάπτυξης, με βάση και τις στατιστικές που βλέπουμε, ήταν ένα μοντέλο που είχε πολλές αδυναμίες. Το 75-80% στηριζόταν στην κατανάλωση που βασιζόταν σε εισαγωγές και όχι σε εγχώρια παραγωγή. Έτσι, όμως, δεν είναι βιώσιμη μια οικονομία, δεν είναι ανάπτυξη αυτή.

Αυτό το μοντέλο ευνόησε την παραοικονομία, δεν βοήθησε φιλόδοξους και ικανούς επιχειρηματίες, δεν μας έκανε ανταγωνιστικούς και δεν προώθησε την καινοτομία, παρά τη συσσωρευμένη γνώση της νέας γενιάς της πατρίδας μας, γιατί έχουμε την πιο εκπαιδευμένη γενιά στην ιστορία της χώρας μας. Γι’ αυτό, λοιπόν, πρέπει να εφαρμόσουμε ένα συνεκτικό εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη. Ένα σχέδιο ρεαλιστικό, που σέβεται το δημόσιο χρήμα, προάγει τις δυνατότητες που έχει η κάθε Περιφέρεια – κι εσείς έχετε τεράστιες δυνατότητες – για να μπορέσει να δημιουργήσει μια οικονομία, σε μια δύσκολη και ρευστή εποχή παγκοσμίως.

Βελτιώνουμε, πρώτα απ’ όλα, ριζικά το επιχειρηματικό περιβάλλον. Σε ένα μήνα, ψηφίζεται νομοσχέδιο για την απλοποίηση της αδειοδότησης των τεχνικών επαγγελμάτων, των μεταποιητικών δραστηριοτήτων και των επιχειρηματικών πάρκων. Και εδώ, θέλω να τονίσω ότι, σε θέματα γραφειοκρατίας, οι δικές σας προτάσεις, σκέψεις και καινοτόμες ιδέες είναι χρήσιμες για εμάς.

Εμείς έχουμε το εξής πρόβλημα: το βασικό εργαλείο που χρειαζόμαστε για να αλλάξουμε τη χώρα είναι το κράτος, ενώ είναι το ίδιο το κράτος αυτό που χρειάζεται αλλαγή. Άρα, λοιπόν, εκεί βρίσκεται μια αντίφαση, αν θέλετε. Σε αυτό, όμως, χρειαζόμαστε τη δική σας βοήθεια, από την εμπειρία σας στην καθημερινότητα, την οποία πολλές φορές εμείς, εκεί όπου είμαστε, ένας Υπουργός, ένας Γενικός Γραμματέας, μπορεί να μην τη βλέπει – λογικό είναι.

Άρα, η δική σας συμβολή και συμβουλή είναι πάρα πολύ χρήσιμη, για να κάνουμε την Ελλάδα όπως θέλουμε, φιλική προς τις επιχειρήσεις.

Το Γενικό Εμπορικό Μητρώο επιχειρήσεων είναι αυτό που οπωσδήποτε θα βοηθήσει στο να αποκεντρώσει υπηρεσίες από την κρατική γραφειοκρατία. Και αυτός ο φορέας μπορεί να αναλάβει και πάρα πολλές από τις δράσεις, αδειοδοτήσεις και πιστοποιήσεις, σπάζοντας τη γραφειοκρατία και βοηθώντας στη διαφάνεια, αλλά και στη λειτουργία, σε ό,τι αφορά τα κρατικά κονδύλια.

Χθες, όπως σας είπα, έγινε νόμος του κράτους, ο νέος επενδυτικός νόμος. Σε λίγες ημέρες, ψηφίζεται το ΕΤΕΑΝ, το Εθνικό Ταμείο για την Επιχειρηματικότητα και την Ανάπτυξη.

Πιστεύουμε ότι και αυτό θα δώσει μια ανάσα στο πρόβλημα, το οποίο εσείς επισημάνατε, της ρευστότητας στην αγορά. Δεν θα λύσει τελείως τα προβλήματα. Είναι μια στρατηγική, όμως, που θα βοηθήσει μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με τα πρώτα προγράμματα που προκηρύσσονται, ύψους 1,2 δις, τον επόμενο μήνα. Και βεβαίως, όπως είπα, εξωστρέφεια, με τη δημιουργία και ενός εθνικού «brand», μιας εθνικής ταυτότητας, που αυτή τη στιγμή προωθείται, μέσα από διυπουργική συνεργασία των αρμόδιων Υπουργείων, Περιφερειακής Ανάπτυξης, Τουρισμού και Πολιτισμού και άλλων.

Το ΕΣΠΑ προχωράει πιο γρήγορα πια. Προωθούμε τη νεανική και καινοτόμο επιχειρηματικότητα, για να βοηθήσουμε το νέο να αναπτύξει τις ιδέες του, να βρει πληροφόρηση, να μπορέσει να πάρει πρωτοβουλίες και να στηριχθεί από την Πολιτεία.

Και βεβαίως, Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, σε πολλούς τομείς, όπως είναι οι αστικές αναπλάσεις, που επίσης είναι σημαντικές.

Ο νέος επενδυτικός νόμος έχει μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία. Θέλω να σας πω ότι, στα τριάντα χρόνια λειτουργίας των αναπτυξιακών νόμων, δυστυχώς, η Αττική ήταν η πιο ωφελημένη. Αύξησε δραματικά το ειδικό της βάρος στην οικονομία, παράγει πλέον το 50% του ΑΕΠ της χώρας και αν υπολογίσει κανείς μαζί, την Βοιωτία και την Κορινθία, παράγει πάνω από το 60% του ΑΕΠ της χώρας.

Στον αντίποδα, αδύνατες Περιφέρειες, όπως είναι η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η Ήπειρος και η Πελοπόννησος, έχουν βιώσει σημαντική μείωση της συμμετοχής τους στο ΑΕΠ της χώρας και υποχώρηση του επιπέδου ανάπτυξής τους.

Βλέπουμε, επίσης, ότι παρά τα ποσά που έχουν διατεθεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουμε περίπου 5.000 νέες θέσεις εργασίας το χρόνο, με 700 επενδυτικά σχέδια το χρόνο. Σε μια οικονομία ενός εκατομμυρίου επιχειρήσεων και με 4,5 εκατομμύρια εργατικό δυναμικό, 5.000 θέσεις εργασίας δεν αποτελούν ουσιαστική αύξηση, καθώς αντιστοιχούν ουσιαστικά σε 200.000 ευρώ ανά θέση εργασίας.

Άρα, λοιπόν, δεν είχαμε μια αποτελεσματική αξιοποίηση αυτών των κονδυλίων. Γι’ αυτό και ο νέος επενδυτικός νόμος έχει συγκεκριμένες στοχεύσεις – μια προοδευτική ταυτότητα.

Στοχεύουμε στην υγιή επιχειρηματικότητα, σε σταθερές και βιώσιμες θέσεις εργασίας, στην κοινωνική κινητικότητα σε όλες τις Περιφέρειες, στην άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων, στη συμμετοχή της νέας γενιάς σε αυτό το νέο κοινωνικοοικονομικό χάρτη, στην ενθάρρυνση της καινοτομίας και των επενδύσεων υψηλής απόδοσης, στην ψηφιακή σύγκλιση, στη διαγενεακή δικαιοσύνη, με ευκαιρίες και θετικές διακρίσεις υπέρ των νέων.

Στην αποκατάσταση της επιχειρηματικότητας, στην καρδιά της οικονομικής και κοινωνικής ζωής. Στην απενοχοποίηση του όρου «επιχειρηματίας», στη χρηστή διοίκηση και στην οικονομική αποτελεσματικότητα, στη διαφάνεια, στην ίση μεταχείριση, χωρίς παραχωρήσεις ή προνόμια σε ομάδες συμφερόντων, με «φωτογραφικές» διατάξεις.

Αναφερθήκατε – πολύ σωστά – στην εφαρμοσμένη έρευνα. Εγώ πιστεύω ότι το πρόβλημα δεν είναι τόσο, σε ποιο Υπουργείο εντάσσεται το θέμα της έρευνας, όσο στο πώς συνδέουμε πια τα Εκπαιδευτικά μας Ιδρύματα και ιδιαίτερα τα τριτοβάθμια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, άμεσα, με την επιχειρηματική δραστηριότητα.

Αν πριν από λίγα χρόνια το έλεγε κανείς αυτό, ακουγόταν σαν ταμπού. Όμως, η καινοτομία, η ανάγκη γνώσης, οι συνεχείς εξελίξεις στην τεχνολογία, μας αναγκάζουν πια, αλλά και μας επιτρέπουν, να μιλάμε γι’ αυτή τη σύνδεση, ώστε ΤΕΙ και ΑΕΙ να είναι σύμβουλοι του επιχειρηματία. Και μέσα από αυτή τη στενή συνεργασία, να βοηθήσουμε και τους νέους ανθρώπους που εκπαιδεύονται, να έχουν πραγματική εμπειρία και γνώση και έτσι, όταν βγουν στην αγορά εργασίας, να μην τα βρίσκουν σκούρα, να μην έχουν μόνο θεωρητικές και, πολλές φορές, παρωχημένες γνώσεις, αλλά να είναι κοντά στην παραγωγή και έτοιμοι, είτε να ενταχθούν σε εταιρείες, είτε βεβαίως να φτιάξουν δικές τους.

Θα ήθελα να πω λίγα λόγια και για το νέο αναπτυξιακό πρότυπο, το οποίο έχουμε ως στόχο, διότι αναφερθήκαμε σε νέες ιδέες, στην κοινωνική οικονομία και την καινοτομία.

Πολλές φορές, ακούω να λένε, «πρέπει να στραφούμε στην ανάπτυξη» – και όλοι συμφωνούμε σε αυτό. Όμως, το ερώτημα είναι σε ποια ανάπτυξη, διότι ήταν σε λάθος βάση, ήταν σε πήλινα πόδια μέχρι τώρα η ανάπτυξη της χώρας μας.

Μια κρατικοδίαιτη επιχειρηματικότητα, πολλές φορές, με «θαλασσοδάνεια» και χρηματοδοτήσεις καταδικασμένων ή και πλαστών ακόμα επενδυτικών σχεδίων.

Νόμοι που μοίραζαν επιδοτήσεις, οι οποίες δίνονταν αφειδώς, χωρίς διαφάνεια, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς έλεγχο, χωρίς αναπτυξιακό στόχο, χωρίς αναπτυξιακό απόθεμα, που δεν είχαν βιωσιμότητα.

Σήμερα, πάμε σε ένα άλλο πρότυπο, μιλάμε για την πράσινη ανάπτυξη. Τι σημαίνει όμως αυτό; Ουσιαστικά, μιλάμε για την ποιότητα των υπηρεσιών. Μιλάμε για υπηρεσίες που στηρίζονται σε δικά μας, συγκριτικά πλεονεκτήματα, αξιοποιώντας το περιβάλλον, τις παραδόσεις και τις δεξιότητες της χώρας μας.

Προϊόντα υψηλής αξίας και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Και βεβαίως, στόχος είναι η δημιουργία ενός προτύπου, που παράγει αγαθά αριστείας, με διακριτή, δική μας ταυτότητα, ελληνική ή περιφερειακή. Κάθε πόλη, κάθε Περιφέρεια έχει ιδιαίτερη ταυτότητα. Έχουμε προϊόντα, υπηρεσίες, πολιτισμό και τεχνογνωσία και θέλουμε να εξάγονται σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η Ελλάδα μπορεί κάλλιστα να είναι ένας τόπος με ευμάρεια, με ανταγωνιστικότητα, με κοινωνική συνοχή και κοινωνική δικαιοσύνη, εφόσον αξιοποιήσουμε το απαράμιλλο φυσικό, αλλά και ανθρωπογενές περιβάλλον μας, τη μοναδική μας ποικιλομορφία, που αποτελεί στοιχείο ανταγωνιστικότητας, όταν το αξιοποιείς σωστά. Όπως επίσης, τις δυνατότητες που έχουμε στην τομέα της υγείας, της παραδοσιακής ελληνικής διατροφής, του ευ ζην, της αγνότητας των προϊόντων μας, προϊόντων ονομασίας προέλευσης, με προδιαγραφές που αναγνωρίζονται σε όλο τον κόσμο.

Αυτή είναι η Ελλάδα της δημιουργικότητας, της φαντασίας, της καινοτομίας, της τεχνολογικής πορείας. Και ξέρουμε ότι η Θεσσαλονίκη έχει τέτοιες δυνατότητες, αλλά πρέπει να ξεπεραστούν εμπόδια.

Γι’ αυτό, θέλουμε μια Ελλάδα που δεν φοβάται το καινούργιο, που καινοτομεί, αγκαλιάζει πρωτοβουλίες, μαθαίνει, αναπτύσσει τις γνώσεις της πάντα και παντού και χρησιμοποιεί την παράδοση και τον πολιτισμό του παρελθόντος, τις διαχρονικές δηλαδή και πανανθρώπινες αξίες που έχει ο Ελληνισμός, αλλά και τις σημερινές τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις. Και όλα αυτά, ως πρώτη ύλη για τη δημιουργία των προϊόντων μας και των υπηρεσιών μας.

Θέλω να τονίσω, όμως, ότι οι πρωτοβουλίες που παίρνουμε, δεν είναι μόνο μέσα από τον αναπτυξιακό νόμο, αλλά και σ’ ένα ευρύτερο περιβάλλον, το οποίο θεωρούμε ότι θα βελτιώσει τις επιχειρηματικές δυνατότητες της χώρας μας, τις δικές σας δυνατότητες, αλλά και γενικότερα, τη βιωσιμότητα της οικονομίας μας.

Ενδεικτικά, η δημοσιονομική εξυγίανση είναι προϋπόθεση – μιλήσατε για τις Τράπεζες – για να υπάρχει εμπιστοσύνη στη χώρα μας, σταθερότητα και, βεβαίως, ρευστότητα για επενδύσεις.

Βέβαια, όπως βλέπετε, γίνεται μια μάχη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αποφασίσαμε, και νομίζω ήταν και χρέος μας προς την πατρίδα, αλλά και προς την Ευρώπη, να είμαστε στην πρωτοπορία αυτής της μάχης, για να διαμορφώσουμε ένα ασφαλές και σταθερό οικονομικό περιβάλλον στην Ευρωζώνη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και εάν το πετύχουμε αυτό – ελπίζω ότι θα το πετύχουμε, ως Ευρώπη – θα υπάρξει τεράστια ανακούφιση σ’ αυτές τις αγωνίες, που εσείς εκφράσατε, γύρω από την ασφάλεια, τη σιγουριά και την προοπτική. Και βεβαίως, και σε θέματα όπως το τραπεζικό σύστημα, που θα μπορεί να λειτουργεί πια απρόσκοπτα και χωρίς το φόβο του ρίσκου, που δημιουργήθηκε ιδιαίτερα μετά την κρίση του 2008.

Έχουμε επίσης τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος. Όλα αυτά, μαζί με το δημοσιονομικό, δείχνουν απλώς ότι εμείς, από τη δική μας πλευρά, αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας για όσα έπρεπε να κάνουμε και για όσα πρέπει ακόμα να κάνουμε.

Η μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος θα βοηθήσει ιδιαίτερα τη νέα γενιά. Θα της δώσει μια σιγουριά, ότι θα έχει προοπτική και, βεβαίως, καθώς θα αυξάνεται η οικονομική δυνατότητα της χώρας μας, θα μπορούν να αυξηθούν και οι συντάξεις, ιδιαίτερα οι χαμηλές.

Αυτό είναι σημαντικό γιατί, όπως προχωρούσαμε, όπως εξελισσόταν μέχρι πρότινος το ασφαλιστικό σύστημα, σε λίγα χρόνια, δεν θα μπορούσε η χώρα μας να πληρώσει συντάξεις.

Χρηστή δημοσιονομική διαχείριση – επίσης πολύ σημαντικό. Κάνουμε κάθε προσπάθεια, για να εξασφαλίσουμε διαφάνεια και να σταματήσουμε τη σπατάλη. Έχουμε τη λεγόμενη «Διαύγεια», ένα πρόγραμμα με το οποίο όλα καταγράφονται πια στο Διαδίκτυο, όσες αποφάσεις αφορούν χρήματα του Ελληνικού λαού.

Επίσης, η εξυγίανση των ΔΕΚΟ και η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, είναι μόνο μερικά από αυτά που κάνουμε, για να μπορούμε να πούμε, αλλά και να το αισθανθεί ο Ελληνικός λαός, ότι τα χρήματά του πιάνουν τόπο.

Πρώτα απ’ όλα, πιάνουν τόπο για να κάνουμε σωστότερες τις υπηρεσίες, τις οποίες οφείλουμε να παρέχουμε στον Ελληνικό λαό, όπως είναι το ασφαλιστικό σύστημα, αλλά και η υγεία, η πρόνοια, η παιδεία, όπου θα μπορούσαμε να έχουμε πολύ καλύτερες υπηρεσίες ποιοτικά. Όταν η χώρα μας ξοδεύει, για παράδειγμα στην υγεία, αναλογικά, περίπου όσα ξοδεύονται στην Αμερική για την υγεία, θα έπρεπε να είναι πολύ καλύτερες οι υπηρεσίες υγείας στην Ελλάδα.

Αυτά είναι απαραίτητα στοιχεία και για την ανάπτυξη, διότι όταν υπάρχει η σιγουριά, η ασφάλεια και η πρόνοια, όταν το κοινωνικό κράτος βοηθά το νέο άνθρωπο, αλλά και τον μεγαλύτερο, τον ηλικιωμένο, για να μπορεί να εξελίσσεται και να μην φοβάται, αλλά να έχει ασφάλεια, να παίρνει πρωτοβουλίες, να μαθαίνει και να αισθάνεται μια σιγουριά στην καθημερινότητά του και στη δουλειά του, τότε δημιουργείται και ανάπτυξη.

Οι σπατάλες αυτές, όμως, προκάλεσαν και ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα. Δημιουργούσαν μεγάλο βάρος στον Έλληνα φορολογούμενο, κάτι το οποίο πληρώνουμε αυτή τη στιγμή, το πληρώνει όλος ο Ελληνικός λαός. Η σωστή, η χρηστή διαχείριση, λοιπόν, είναι βασικό στοιχείο για να μπορέσουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί, αλλά και για να δώσουμε σιγουριά στον Έλληνα πολίτη, χτυπώντας τη διαφθορά.

Μια διαφθορά, η οποία ήταν και αυτή εμπόδιο. Και παραμένει, δυστυχώς, σε μεγάλη έκταση. Γι’ αυτό, έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε, και για την επένδυση, και για την ανάπτυξη. Όταν βγαίνω στο εξωτερικό και μιλώ για επενδύσεις στην Ελλάδα, ένα από τα πρώτα τα οποία μου θέτουν, είναι το θέμα της διαφθοράς ή της γραφειοκρατίας. Αυτά τα δύο, πολλές φορές, πάνε μαζί.

Διότι ένας σωστός, ένας υγιής επιχειρηματίας, λέει «γιατί εγώ να μπλέξω και να μην πάω να βάλω τα λεφτά μου αλλού;» Να μπλέξει, με την έννοια ότι, όταν υπάρχει διαφθορά, υπάρχει και ανομία, υπάρχει ένα έδαφος που δεν είναι σίγουρο, υπάρχει το δίκιο του ισχυρού, ή εκείνου που έχει το μέσο, υπάρχει αβεβαιότητα και φόβος.

Άρα, λοιπόν, και αυτό είναι ένα καινούργιο πλαίσιο το οποίο διαμορφώνουμε, για να σπάσουμε αυτές τις πρακτικές, που θα βοηθήσει το επιχειρηματικό και επενδυτικό περιβάλλον.

Αξιοκρατία στο κράτος. Ξέρουμε πόση σημασία έχει, προκειμένου να έχουμε ένα κράτος που υπηρετεί πραγματικά και σωστά τον Ελληνικό λαό.

«Καλλικράτης»: πόσες φορές εδώ, στη Θεσσαλονίκη, στη Βόρεια Ελλάδα, έχουμε μιλήσει για τις δυνατότητες που έχει μια περιοχή και για το γεγονός ότι, τώρα πια, περνούν πολλές εξουσίες και αποφάσεις – και πρέπει να περάσουν, όπως κι εσείς είπατε, και άλλες ακόμα – στην Περιφέρεια; Αποφάσεις, που να είναι δικές σας, αλλά που να συμβάλουν και σε συνέργειες.

Φέρνω ένα παράδειγμα: πολλές κρατικές Υπηρεσίες, για να συνεννοηθούν μεταξύ τους, παρότι μπορεί να είναι στην ίδια γειτονιά, πρέπει να περάσουν από την Αθήνα, από κάποιο Υπουργείο στην Αθήνα. Ενώ όταν αποκεντρωθούν, οι συνέργειες γίνονται αυτόματα, είναι λογικές, είναι φυσιολογικές, είτε μεταξύ υπηρεσιών στον τομέα της εκπαίδευσης ή και άλλων, νοσοκομείων, ΟΑΕΔ, επιχειρήσεων κ.λπ.

Μέτρα επιτάχυνσης και απονομής δικαιοσύνης: έχουμε περάσει νόμο για την ασφάλεια δικαίου και είναι και αυτό απαραίτητο για την οικονομία. Ήταν μια επίσης μεγάλη ταλαιπωρία και αδικία για πολλούς στη χώρα μας και, βεβαίως, για τον επιχειρηματικό κόσμο.

Πράσινη ανάπτυξη: κάνουμε μεγάλες τομές, για να δώσουμε κίνητρα, προκειμένου να αξιοποιήσουμε αυτά τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχουμε, όπως είπα, στην Κοζάνη, αλλά και αλλού. Επίσης, εφαρμόζουμε ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα, που θα δώσει μεγάλη ώθηση στον κατασκευαστικό κλάδο, που είναι η εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, στα σπίτια, στις επιχειρήσεις και στα δημόσια κτίρια, το οποίο θα δώσει και νέα επαγγέλματα, και τη δυνατότητα να υπάρξουν σημαντικές εξοικονομήσεις για τα νοικοκυριά.

Αυτό έχει ήδη ψηφιστεί και αρχίζει να προχωρά. Και δίνει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο και σ’ αυτό τον τομέα, ένα θεσμικό πλαίσιο για τις περιβαλλοντικές μελέτες, για την καλύτερη προστασία του περιβάλλοντος από τη μια μεριά, αλλά και για την απλοποίηση των διαδικασιών και για τις επενδύσεις, από την άλλη.

Έχουμε πια ένα φορολογικό σύστημα πιο διαφανές, που ενισχύει τις επενδύσεις, με μειωμένο φορολογικό συντελεστή για κέρδη που επανεπενδύονται. Και βέβαια, ακούω πολλές φορές από επιχειρηματίες και όχι μόνο, την ανάγκη να μειωθούν και όχι να αυξηθούν οι φόροι. Θα το θέλαμε πολύ αυτό, αν δεν ήμασταν σ ‘αυτή την κρίση.

Μπορώ να σας πω, όμως, ότι στο μέτρο που όλοι μας κατανοήσουμε ότι, πρέπει να υπάρξει κι εδώ ευνομία και ότι η φοροδιαφυγή ή η εισφοροδιαφυγή, τελικά, δεν βοηθούν, εάν είχαμε τη δυνατότητα – και αυτός είναι ο στόχος μας, τον οποίο όσο πιο γρήγορα πετύχουμε, τόσο το καλύτερο, αυτός είναι και ο βασικός στόχος των νέων νόμων, άλλωστε – να μειώσουμε τη φοροδιαφυγή και την εισφοροδιαφυγή ριζικά, τότε μπορώ να σας εγγυηθώ, ότι θα μειώσουμε και τους φόρους, και τις εισφορές. Θα έχουμε μεγαλύτερα έσοδα και θα είναι πολύ καλύτερες οι συνθήκες και για τον επιχειρηματία.

Κατάργηση καμποτάζ: δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τον τουρισμό.

Απελευθέρωση των επαγγελμάτων: όπως είδατε, προχωρούμε και σε αυτό το πολύ δύσκολο εγχείρημα. Οδηγεί σε μειωμένο κόστος, σε καλύτερες υπηρεσίες, ανοίγει δυνατότητες για νέους επαγγελματίες και βοηθά τις επιχειρήσεις, ιδίως τις μεταφορές.

Έχουμε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για μεγάλες επενδύσεις, το λεγόμενο «fast track», που λύνει χρόνια προβλήματα για τις μεγάλες επενδύσεις. Βεβαίως, αυτό θέλουμε να εφαρμοστεί και στη μικροκλίμακα, δηλαδή, να σπάσουμε τη γραφειοκρατία και εκεί – αυτός είναι ο προσανατολισμός μας.

Επιπλέον, έχουμε ένα νέο προσανατολισμό της γεωργίας μας, για την ανάπτυξη της Περιφέρειας με ποιοτικά και ανταγωνιστικά πλέον προϊόντα, στο πλαίσιο της πράσινης ανάπτυξης.

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα: η χρονιά αυτή, θα είναι μια χρονιά τομών για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ώστε να βοηθήσουν και εσάς, τους επιχειρηματίες, αυτά τα Ιδρύματα, που είναι πολύ σημαντικά στη χώρα μας, αλλά ουσιαστικά είναι αποκλεισμένα. Υπάρχουν τείχη μεταξύ των Ιδρυμάτων και της κοινωνίας και αυτό δεν βοηθά σε μια ανταγωνιστική παγκόσμια οικονομία.

Μιλήσατε, επίσης, για την επιδότηση θέσεων εργασίας. Εμείς, πάμε ακριβώς σε μία ενεργητική πολιτική. Δηλαδή, όχι στην πολιτική του επιδόματος ανεργίας, απλά για να κάθεται κάποιος σπίτι του, αλλά για να τον κρατάμε ενεργό και να βοηθάμε στη διατήρηση των θέσεων εργασίας και, βεβαίως, στη συνεχή κατάρτιση και εξέλιξη του εργατικού δυναμικού, προκειμένου να είμαστε ανταγωνιστικοί.

Εμείς πιστεύουμε ότι η ανταγωνιστικότητά μας, τελικά, δεν θα είναι στη φθήνια, αλλά στην ποιότητα των προϊόντων μας και, καταρχήν, με βάση αυτό, στην ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού, στην επένδυση δηλαδή στο ανθρώπινο δυναμικό.

Όλα αυτά αποτελούν δικές μας επιλογές. Είναι πολιτικές επιλογές, που δεν μας τις επέβαλε κανείς, διότι ακούγεται και αυτό πάρα πολύ – «αυτά τα κάνετε, διότι σας τα επιβάλουν». Μα αυτά ήταν χρόνια προβλήματα, που έφεραν την κρίση. Αυτά ήταν που λέγαμε και προεκλογικά, ότι «ή θα αλλάξουμε ή θα βουλιάξουμε». Και αυτός ακριβώς είναι ο στόχος μας, να αλλάξουμε τη χώρα.

Αυτή είναι και η εντολή την οποία πήραμε από τον Ελληνικό λαό και αυτά προωθούμε. Βεβαίως, προωθούμε αυτές τις αλλαγές μέσα σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση. Μακάρι να ήταν μια κατάσταση πολύ πιο ομαλή και πολύ πιο ευχάριστη, από πλευράς διεθνούς κλίματος, αλλά και οικονομικού κλίματος στη χώρα μας, όμως, αυτό απλώς κάνει πιο επιτακτικές τις αλλαγές. Δεν έχουμε το δικαίωμα να μην κάνουμε αυτές τις μεγάλες αλλαγές. Και αυτή είναι η ώρα, αυτή είναι η ευκαιρία, για να αξιοποιήσουμε αυτή την κρίση, ώστε να κάνουμε τις αλλαγές.

Στόχος μας είναι, αυτές οι αλλαγές, να διαμορφώσουν και μία κοινωνία δικαίου, να σπάσουν τις μεγάλες ανισότητες και να δημιουργήσουν ίσες ευκαιρίες. Να αισθανθεί ο Έλληνας πολίτης ότι ανήκει πραγματικά σε αυτή τη χώρα και να μην αισθάνεται ξένος στην Πολιτεία του, διότι πολλές φορές αυτό αισθανόταν. Να διαμορφώσουμε ξανά ένα κλίμα εμπιστοσύνης στους θεσμούς μας, στη Δημοκρατία μας, αλλά και γενικότερα, στη δυνατότητά μας και στην αυτοπεποίθηση που πρέπει να έχουμε ως Έλληνες. Και πρέπει να έχουμε αυτοπεποίθηση. Το έχουμε αποδείξει. Όποτε βρισκόμασταν μπροστά σε κρίση, ο Ελληνισμός αποδείκνυε ότι μπορούσε να κάνει θαύματα.

Και πιστεύω ότι πρέπει να σπάσουμε κι αυτό τον φαύλο κύκλο. Πολλές φορές, το βλέπουμε και στα Μέσα Ενημέρωσης. Είναι μια εύκολη συνταγή για τηλεθέαση και ακροαματικότητα, η συνεχής καταστροφολογία, η συνεχής επίκληση της μιζέριας, η συνεχής μοιρολατρία. Ας σπάσουμε όλοι μαζί αυτή την αντίληψη και ας κατανοήσουμε ότι, αυτός ο τόπος, είναι ένας ευλογημένος τόπος και ότι όλοι μαζί μπορούμε. Το ξέρουμε και το έχουμε αποδείξει.

Εμείς, θα είμαστε κοντά σας.

Καλή επιτυχία.

Διαβάστε επίσης