Ο Γιώργος Α. Παπανδρέου (16 Ιουνίου 1952) είναι Πρόεδρος της Σοσιαλιστικής Διεθνούς, πολιτικός, βουλευτής και πρώην πρόεδρος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (8 Φεβρουαρίου 2004 – 18 Μαρτίου 2012), ενώ διετέλεσε και 11ος πρωθυπουργός της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας (6 Οκτωβρίου 2009 – 11 Νοεμβρίου 2011), μετά τη νίκη του κόμματος στις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου 2009.

Γιώργος Α. Παπανδρέου

Για το θάνατο του Τζαλάλ Ταλαμπανί | 03.10.2017

Γκουτέρες, Σάντσεθ και Παπανδρέου στη ΣΔ, στην έδρα του ΟΗΕ | Γραφείο Τύπου 14.07.2017

Επανεκλογή Γιώργου Α. Παπανδρέου στην Προεδρία της Σοσιαλιστικής Διεθνούς | 03.03.2017

Για το θάνατο του Γιάννη Κουνέλλη | 18.02.2017

Επιστολή της Διεθνούς Επιτροπής για τα Ναρκωτικά προς τον πρόεδρο Ομπάμα | 19.01.2019

Σχετικά με την αίτηση της Ένωσης Κεντρώων στη ΣΔ | Γραφείο Γιώργου Α. Παπανδρέου 18.01.2017

«Μία επιτυχία στην υπόθεση της Κύπρου, θα βοηθούσε την ειρήνη στην ευρύτερη περιοχή» | 19.04.2016

 

Βέλτιστη πρόοδος στις δομικές αλλαγές

ΟΟΣΑ

Η σημαντική πρόοδος στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας τοποθετεί την Ελλάδα με διαφορά στην 1η θέση, μεταξύ των χωρών μελών του Οργανισμού οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, για την περίοδο 2008-2011. Η πρόοδος αυτή καταγράφεται στην πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ Going for Growth report, έκθεση που εξειδικεύει την ανταπόκριση των χωρών – μελών του ΟΟΣΑ στις συστάσεις του για τη θέσπιση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Όπως αναφέρει ο Γιώργος Α. Παπανδρέου στην ομιλία του στο Εθνικό Συμβούλιο του ΠΑΣΟΚ, στις 12/1: «… Με οριζόντια και δύσκολα μέτρα κρατηθήκαμε στη ζωή, αλλά είναι οι δομικές αλλαγές αυτές που θα μας επιτρέψουν να ζούμε καλύτερα. Με οριζόντια μέτρα, τα οποία απεχθανόμαστε όλοι, γιατί είναι άδικα, κρατηθήκαμε στη ζωή, επαναλαμβάνω. Παραμείναμε ζωντανοί στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Κερδίσαμε χρόνο για δομικές αλλαγές, αλλά ως εδώ. Με τις δομικές αλλαγές, θα ζήσουμε καλύτερα, δικαιότερα. Θα απαλλαγούμε από την εξάρτηση. Θα αποκαταστήσουμε αδικίες. Και αυτό είναι που αποτελεί και αξία και παράδοση στο ΠΑΣΟΚ… Εφαρμογή είναι η λέξη-κλειδί. Το ζήτημα δεν είναι πλέον μόνο ποια πολιτική, αλλά και πώς εφαρμόζεται. Μάθημα που αφορά ακόμα και στο πολιτικό προσωπικό, που επιλέγουμε να φέρει τις αλλαγές. Ταχύτητα, αποφασιστικότητα, αξιοκρατία, ηλεκτρονική εποχή, παντού δικαιοσύνη, υγιής ανάπτυξη, είναι οι λέξεις-κλειδιά. Η επιβίωση και η αλλαγή χρειάζονται την ίδια αποφασιστικότητα αυτών των δυνάμεων. Αυτοί που μπορούν να εφαρμόσουν τέτοιες πολιτικές, πρέπει να παλέψουν, όχι μόνο για να διασώσουν τη χώρα από τη χρεοκοπία, αλλά και για να την αλλάξουν ουσιαστικά…»

Ο ρυθμός των δομικών μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, πχ την Ιρλανδία, Πορτογαλία και Ισπανία (σημειώνεται ότι πρόκειται για χώρες που βρίσκονται σε προγράμματα στήριξης από ΕΕ και ΔΝΤ και την Ισπανία που, όπως και η Ιταλία, έχει υποστεί μεγάλη πίεση εξαιτίας της κρίσης χρέους), έχει επιταχυνθεί από το ξέσπασμα της κρίσης, υποστηρίζει ο Οργανισμός Οικονομικής Σταθερότητας και Ανάπτυξης βάσει της «ανταπόκρισης» που δείχνουν τα μέλη του οργανισμού στις προτάσεις του για διαρθρωτικές αλλαγές. Ενδεικτικά ο ΟΟΣΑ αναφέρει (βλ. πιο κάτω) πως η Ελλάδα έχει υιοθετήσει μέτρα για περιορισμό της πρόωρης συνταξιοδότησης, απλοποίηση της ίδρυσης επιχειρήσεων και του φορολογικού συστήματος αλλά και «πιο ευέλικτους κανονισμούς» για την παροχή αποζημιώσεις σε περίπτωση απόλυσης.

Η Ελλάδα σημείωσε σημαντική πρόοδο στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στην περίοδο 2008-2011, όπως αποδεικνύεται και από τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, ο οποίος σε πρόσφατη μελέτη του όσον αφορά την ανταπόκριση των χωρών του ΟΟΣΑ στη θέσπιση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας στην περίοδο 2008-2011, τοποθετεί την Ελλάδα με διαφορά στην 1η θέση. Είναι σημαντικό ότι το 2011 ήταν η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην οποία η Ελλάδα σημείωσε αξιοσημείωτη δημοσιονομική προσαρμογή και επίσης σημαντική πρόοδο στους τομείς των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και της ενίσχυσης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της οικονομίας της. Σύμφωνα πάντα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, μια φιλόδοξη μεταρρυθμιστική ατζέντα μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ μέχρι και 1% ετησίως κατά την προσεχή δεκαετία.

Η κατάταξη του ΟΟΣΑ, που βάζει την Ελλάδα σε 1η θέση, γίνεται με βάση τις επιδόσεις που σημειώνουν τα κράτη-μέλη σε τομείς που ο ίδιος ο Οργανισμός έχει προσδιορίσει, με στόχο την αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας και του βιοτικού επιπέδου σε κάθε χώρα. Στην περίπτωση της Ελλάδας, θετικά μέτρησαν η ασφαλιστική μεταρρύθμιση του 2010, ο νέος νόμος για τον ανταγωνισμό, η θέσπιση του Γενικού Εμπορικού Μητρώου και του one-stop-shop, η απλοποίηση των αδειοδοτήσεων και το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και των οδικών μεταφορών, τα μέτρα κατά της φοροδιαφυγής (αν και επισημαίνεται ότι η εφαρμογή τους ήταν αργή), η μεταρρύθμιση της εργατικής νομοθεσίας, η μείωση των αμοιβών για τους νέους και οι αλλαγές στην εκπαίδευση.

Σύμφωνα με τη σχετική κατάταξη της έκθεσης του ΟΟΣΑ (How the crisis is spurring reforms – Change in overall responsiveness to OECD recommendations from 2008 to 2011) στον τομέα των διαρθωτικών μεταρρυθμίσεων:

OECD

Είναι χαρακτηριστικό των αναφορών του ΟΟΣΑ ότι στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που υλοποιήθηκαν συγκαταλέγονται η εκ βάθρων μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικών ασφαλίσεων και του συστήματος υγείας της χώρας, με ουσιαστική εξυγίανση και εκλογίκευση των παροχών αυτών των συστημάτων, καθώς και η ριζική μεταρρύθμιση του θεσμικού και οργανωτικού πλαισίου λειτουργίας των αγορών εργασίας και προϊόντων, ιδιαίτερα στις ΔΕΚΟ και τα κλειστά επαγγέλματα. Είναι βέβαιο ότι η αξιομνημόνευτη αυτή επιτυχία της Ελλάδας, στην εφαρμογή των προγραμμάτων προσαρμογής σταδιακά την καθιστά όλο και πιο ανταγωνιστική και θα επιτυγχάνει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, στη βάση των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων και της αυξανόμενης παραγωγικότητας και επιχειρηματικότητας των κατοίκων της.

Σύμφωνα να τα αναλυτικά στοιχεία της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα (σε ελεύθερη μετάφραση, το πρωτότυπο αγγλικό κείμενο εδώ):

Προτεραιότητες που υποστηρίζονται από τους δείκτες

• Μείωση στους υποκείμενους φόρους στη συνεχή εργασία σε γηραιότερες ηλικίες (2007, 2009, 2011)

Συστάσεις: ώθηση συμμετοχής εργατικού δυναμικού μεγαλύτερων ηλικιών μέσω της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης, που στοχεύει μεταξύ άλλων να περιορίσει την πρόωρη συνταξιοδότηση.
Ενέργειες που λαμβάνονται: Η συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση του 2010 περιόρισε τους όρους για την πρόωρη συνταξιοδότηση, συμπεριλαμβανόμενων εργαζόμενων στα βαριά και σκληρά επαγγέλματα, και με μειωμένα οφέλη για εκείνους που αποσύρονται πριν από 65. Περιέλαβε επίσης μια κλιμάκωση της ηλικίας συνταξιοδότησης με βάση τον προσδόκιμο βίο.

• Περιορισμός για τα ρυθμιστικά εμπόδια στον ανταγωνισμό (2007, 2009, 2011)

Συστάσεις: Αφαίρεση της διοικητικής επιβάρυνσης για την επιχείρηση και περιορισμός των εμπόδιων στον ανταγωνισμό στις επαγγελματικές υπηρεσίες και τις βιομηχανίες δικτύων.
Ενέργειες που λαμβάνονται: Ένας νέος νόμος ανταγωνισμού θεσπίστηκε, ένα γενικό εμπορικό ληξιαρχείο (GEMI) δημιουργήθηκε και τα μία-στάση-κατάστήμα για τις ιδρύσεις επιχείρησης κατέστησαν λειτουργικά το 2011, ενώ άλλες μεταρρυθμίσεις συμπεριλαμβανομένων των απλουστευμένων διαδικασιών χορήγησης αδειών, το άνοιγμα πάνω από 150 κλειστών επαγγελμάτων και η απελευθέρωση του τομέα της ενέργειας εγκρίθηκαν από το Κοινοβούλιο. Ένας νόμος του 2010 φιλελευθεροποίησε τον τομέα των οδικών μεταφορών. Ένα φιλόδοξο σχέδιο ιδιωτικοποίησης για το 2011-15 υιοθετήθηκε στα μέσα του 2011 αλλά η εφαρμογή καθυστερεί.

• Μείωση τη φορολογική αιχμή στο εισόδημα εργασίας και διεύρυνση της φορολογικής βάσης (2007, 2009, 2011):

Συστάσεις: Μείωση των κινήτρων για φοροδιαφυγή με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και το χαμήλωμα της αιχμής υψηλού φόρου στην εργασία σε μεσοπρόθεσμη βάση, μόλις επιτευχθούν οι φορολογικοί στόχοι.
Ενέργειες που λαμβάνονται: Οι μεταρρυθμίσεις που υιοθετούνται από τον Απρίλιο 2010 έχουν διευρύνει τη φορολογική βάση και τη βελτιώσει την είσπραξη φόρων με την απλούστευση του φορολογικού συστήματος. Τα μέτρα έχουν στοχεύσει επίσης να αντιμετωπίσουν τη διαδεδομένη φοροδιαφυγή μέσω των λογιστικών ελέγχων ρίσκου, αυξημένων προστίμων και μια πιο ελεγχόμενη φορολογική διαχείριση. Όμως η πρόοδος εφαρμογής παρέμεινε αργή μέχρι στιγμής.

• Μεταρρύθμιση της νομοθεσίας προστασίας της απασχόλησης (2007)

Συστάσεις: Μείωση των διαφοροποιήσεων στην αυστηρότητα της νομοθεσίας προστασίας της
απασχόλησης σε διαφορετικές ομάδες εργαζομένων για να βελτιωθεί η αποδοτικότητα εργασίας και να διευκολυνθεί η διαρρύθμιση της αγοράς εργασίας.
Ενέργειες που λαμβάνονται: Στα τέλη του 2010 η προστασία των εργαζομένων στελεχών χαλάρωσε με τη μείωση των συνολικών δαπανών αποζημίωσης. Οι πιό εύκαμπτοι κανόνες για τις τακτοποιήσεις των πληρωμών αποζημίωσης έχουν θεσπιστεί.

Άλλες βασικές προτεραιότητες

• Βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ποιότητς των εκπαιδευτικών συστημάτων (2007, 2009, 2011)

Συστάσεις: Βελτίωση στη βασική εκπαίδευση μέσω των καλύτερων προγραμμάτων σπουδών ποιότητας και σχολείων διδασκαλίας και με τη βελτίωση των προτύπων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στα διεθνή επίπεδα.
Ενέργειες που λαμβάνονται: Το 2010, η πολιτική «νέου σχολείου» για τα εισαχθέντα εύκαμπτα προγράμματα σπουδών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, βελτιωμένες ενότητες διδασκαλίας, καθιέρωση ενός πτυχίου της παιδαγωγικής ικανότητας για τους δασκάλους και των inter-alia αξιολογήσεων

• Διευκόλυνση εισόδου στην αγορά εργασίας (2007, 2009, 2011)

Συστάσεις: Μείωση των εμποδίων στην είσοδο για τους νέους εργαζομένους με το χαμήλωμα του υψηλού κόστους της εργασίας.
Ενέργειες που λαμβάνονται: 2010 και 2011 νόμοι προβλέπουν τις ελάχιστες αμοιβές για τους εργαζομένους μεταξύ 18 και 25 και για τους μαθητευόμενους μεταξύ 15 και 18 ετών.

Διαβάστε επίσης